Selasa, November 12, 2013

DAP Johor minta Lim Guan Eng diganti..!!! Habislah TOKONG?


Pengerusi DAP Negeri, Johor Dr Boo Cheng Hau mahu anggota Parlimen Kluang, Liew Chin Tong menggantikan Lim Guan Eng sebagai setiausaha agung parti itu pada penggal depan.

Menurutnya, Liew yang juga merupakan strategis DAP amat sesuai untuk menggantikan Ketua Menteri Pulau Pinang itu berikutan undi tertinggi yang diterimanya pada pemilihan Jawatankuasa Pusat parti itu baru-baru ini.

Guan Eng kata beliau, perlu mengundur diri pada 2017 apabila penggalnya tamat dan digantikan dengan Liew yang baru sahaja berusia 35 tahun.

"Beliau (Liew) amat dihormati oleh anggota parti berikutan prestasi DAP di Johor pada Pilihan Raya Umum ke-13. Dia juga sentiasa bekerja keras untuk parti, apatah lagi DAP kini perlu mengenalpasti pemimpin-pemimpin muda untuk diketengahkan," katanya selepas melawat Taman Melawati di sini.


Liew yang mengepalai serangan DAP terhadap kubu kuat BN di Johor berjaya memperolehi undi tertinggi di dalam pemilihan CEC dengan 1,438 undi, hanya dua undi mengatasi Penasihat DAP Lim Kit Siang yang juga anggota parlimen Gelang Patah.

Pada pemilihan CEC tahun lepas sebelum ia dibatalkan, Liew hanya menduduki tangga ke-15 dengan Guan Eng dan Kit Siang menduduki dua tempat teratas.

Pemilihan semalam melihatkan Kit Siang di tangga kedua, Guan Eng di tangga kelima, manakala Dr Boo yang diketahui tidak mempunyai hubungan yang baik dengan kedua-dua beranak itu menduduki tempat ke-18 dengan 961 undi.

Dr Boo yang juga anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Skudai juga mahukan pindaan dilakukan terhadap pemilihan parti.

Banyak masa dan tenaga telah terbuang oleh DAP berikutan perselisihan fahamnya dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) tentang pemilihan CEC yang lepas, katanya.

"Pemimpin-pemimpin parti perlu lebih telus terutamanya berkenaan pemilihan parti untuk mengelak masalah dan serangan-serangan politik yang datang daripada ahli-ahli parti. Perkara ini juga perlu diterapkan oleh kesemua parti yang bernaung di bawah pakatan rakyat, di mana pemimpinnya perlu menjauhkan diri daripada amalan pilih kasih dan kronisme," kata Dr Boo.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: