Rabu, Julai 30, 2014

#MH17: Sejarah berulang Korean Air 007!


Seandainya benar pesawat Malaysia Airlines 777 yang terhempas di Ukraine ditembak dengan sengaja, ini bukanlah kali pertama sebuah pesawat komersial ditembak. Sejarah menyebut kejadian malang yang melibatkan pesawat Korean Air Lines Flight 007 pada tahun 1983, sebuah jumbo jet yang membawa 269 penumpang ditembak Sukhoi Su-15 fighter jet setelah termasuk kawasan udara Soviet.

Pesawat tersebut telah berlepas dari New York pada 30 haribulan Ogos dan berhenti di Alaska. Kawasan terakhir adalah Seoul namun setelah meninggalkan Anchorage, mungkin kerana tersilap setting, ia termasuk kawasan udara Soviet.

Keluarga mangsa pula diberi harapan palsu, di lapangan terbang Seoul dimana mereka pada mulanya diberitahu bahawa Penerbangan 007 terlambat. Kemudian dikhabarkan pula oleh pihak penerbangan bahawa mungkin pesawat sudah mendarat di Sakhalin Island.

Tiada seorang pun daripada 269 penumpang dan krew kabin yang terselamat.

Soviet menjangka bahawa pesawat 007 asalnya sebuah pesawat perisik milik AS dikala Presiden Ronald Reagan memanggil kejadian tersebut sebagai sesuatu agenda membunuh secara kejam.

Asalnya juga Soviet Union menafikan sebarang tanggungjawab. Bertahun kemudian barulah Russia akui tindakan Soviet.

Suara politik
Belantan

Tiada ulasan: