Sabtu, Disember 21, 2013

Singapura bertindak usir 53 perusuh?



SINGAPURA - Kerajaan Singapura semalam mula mengusir 53 pekerja Asia Selatan yang terlibat dalam rusuhan pada 8 Disember lalu, kejadian rusuhan paling buruk melanda negara tersebut sejak 40 tahun.

Seorang pegawai berkata kelmarin, mereka akan mengusir 52 orang warga India dan seorang warga Bangladesh atas tuduhan melakukan kesalahan jenayah bersama 28 yang lain atas perbuatan yang boleh mengancam keselamatan dan keamanan negara.


Rusuhan itu mengakibatkan 39 anggota polis mengalami kecederaan, selain memusnahkan 25 buah kenderaan.

Dalam perkembangan lain, polis memberi amaran dan menasihatkan lebih daripada 200 orang pekerja asing Asia Selatan yang berada di tempat rusuhan itu berlaku supaya mematuhi peraturan bagi membolehkan mereka menetap serta bekerja di negara ini.

Sementara itu, Elak usir suspek perusuh Little India!

Pihak berkuasa Singapura perlu mengelak daripada sewenang-wenangnya mengusir sebanyak 53 warga asing ke negara masing-masing kerana pembabitan mereka dalam satu rusuhan di sini baru-baru ini.

Timbalan Pengarah Asia Pasifik Amnesty International, Isabelle Arradon berkata, republik ini membuat keputusan terlalu cepat dengan mengusir warga asing itu sedangkan mereka mempunyai hak untuk melalui proses undang-undang.

"Mereka yang didakwa sepatutnya boleh mengambil seorang peguam dan disediakan dengan penterjemah sekiranya diperlukan.

"Hak-hak mereka untuk mendapat perbicaraan yang adil perlu dihormati dan sekiranya didapati bersalah, mereka tidak patut dikenakan sebatan kerana ia agak kejam dan tidak berperikemanusiaan hukuman,'' katanya dalam satu kenyataan. - AGENSI

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: