Jumaat, Disember 20, 2013

Orang Cina mahu hak mengundi mereka dihormati...!!! Tetapi kalau tak sedar diri, kuat menipu dan sakitkan hati 'rakan' bagaimana pula?


Akhbar Nanyang Siangpau bertarikh 12 Disember 2013 memaparkan tulisan Li Liang Shi berkenaan apa orang Cina mahu melalui ruangan Pendapat YuanLun.

Selepas tamatnya Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13, aktivis kaum mula mengeluarkan kenyataan yang fanatik terhadap masyarakat Cina kerana tidak menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN). Ini termasuk mengatakan orang Cina tidak tahu berterima kasih, apakah sebenarnya yang orang Cina mahukan dan sebagainya.

Sejak zaman Dinasti Song sudah ada orang Cina berhijrah ke Selatan untuk mencari kehidupan baharu dan pada pertengahan Dinasti Ching bermulanya orang Cina berhijrah beramai-ramai ke Selatan menjadi rakyat Malaya.

Dari situ sehingga selepas peperangan dunia kedua mereka hidup dan mati di bumi ini, menganggap di sinilah kampung halaman mereka terutama sekali generasi kedua, ketiga dan keempat, kampung halaman mereka adalah Malaysia. Mereka mempunyai saudara-mara dan sudah biasa dengan keadaan dan suasana tinggal di sini. Negara China yang jauh itu dianggap sebagai kampung asal tradisi dan kebudayaan di sana bagi mereka tidak biasa dan tidak mesra dengan China.


Negara kita telah separuh abad merdeka, sistem politik kita mengikut susur galur dari sistem politik British, kita juga telah mengharungi 13 kali PRU tetapi masih ada ramai orang yang tidak capai kualiti demokrasi. Sebuah masyarakat demokrasi dan bebas selain berhak mengundi, kita juga ada hak untuk memilih mana-mana calon dan mana mana parti, kita perlu menghormati pilihan setiap orang.

Hari ini kebanyakan orang Cina berubah kepada mengundi parti pembangkang, BN sebagai kerajaan yang memerintah tidak boleh pandang dan bersikap sinis terhadap perkara ini.

Selepas PRU sepatutnya mengambil berat perkara ini, redakan fikiran dan dendam, dengar suara masyarakat Cina dan hentikan perosak-perosak dalam parti yang sering mengeluarkan kenyataan yang merosakkan hubungan antara kaum.

Bawa negara ini ke arah perpaduan dan kemajuan, mengkritik dan bermusuh-musuhan hanya akan membawa padah kepada perpaduan negara. Penulis yakin pemimpin yang bijaksana faham dan mengerti ke mana hala tuju yang akan dibawa.


Orang Cina sebagai keluarga besar di sini, mereka cintakan negara ini, jasa dan usaha yang mereka gembleng banyak dan tidak terbilang besarnya. Jasa masyarakat Cina kepada negara ini pasti tidak kurang daripada kaum lain, orang Cina bersama-sama kaum lain berusaha, yang penting mereka mahu negara ini menuju kepada sebuah masyarakat bersatu padu dan stabil. Hari ini ada orang tanya apakah yang orang Cina mahu?

Orang yang mengeluarkan kenyataan seperti ini perlu tanya pada diri mereka sendiri sama ada kualiti pemikiran mereka dan dada mereka terbuka luas untuk demokrasi ataupun tidak, kata-kata seperti ini bukan sahaja menyakitkan hati ramai orang Cina yang cintakan negara ini, malah merosakkan perhubungan dan perpaduan antara kaum negara ini yang selama ini wujud.

Jika masih ada orang yang bertanyakan apakah yang orang Cina mahu, pasti orang Cina akan bertegang urat berteriak kuat, kami mahukan sebuah masyarakat yang bersatu padu, jika terlaksana keadilan, kebenaran dan ketelusan.


Orang Cina tidak akan menentang negara ini, kerana mereka amat cintakan negara ini, mereka sanjung tinggi demokrasi, mereka juga tidak menentang kerajaan kerana kerajaan tidak semestinya kerajaan BN, mereka mengundi hanya mahu pilih kerajaan.

Secara ikhlas mereka berharap semua pihak lihat keputusan PRU secara rasional, bersama-sama bertungkus lumus untuk negara ini, jangan hancurkan dan koyakkan lagi perpaduan dan hubungan antara kaum.

Persoalannya disini adalah, benarkah orang Cina sebagai keluarga besar di sini, mereka cintakan negara ini? Kalau mereka benar-benar sayang dan cintakan negara ini, apakah sumbangan mereka dalam mempertahankan kedaulatan negara ini dari ancaman musuh! Ambil contoh pencerobohan di Lahat Datu, Sabah! Kalau meraka sayangkan negara, mengapa mereka sering mempersoalkan aset-aset dan bajet untuk angkatan tentera yang menjadi rahsia kerajaan?


Berapa ramai diantara mereka yang mahu menjadi anggota tentera dan polis? Berapa ramai diantara mereka yang sanggup tinggal anak bini untuk masuk kehutan demi menjaga keselamatan dan keamanan negara? Yang mereka tahu hanyalah mencari duit...duit dan duit...!!! Siapa yang kuat memberi rasuah? Ya, mereka sudah menguasai ekonomi dan sekarang nafsu besar mereka adalah untuk menghapuskan KUASA orang Melayu. Fikir dan renongkanlah!

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: