Jumaat, Disember 20, 2013

Kenaikan kadar TOL di Selangor?


Mari kita berfikir sejenak pada 5 FAKTA ini.

(1) Mengapa Kerajaan Negeri Selangor tidak menghalang kenaikan kadar tol terutama sekali di KESAS walaupun Kerajaan Negeri Selangor adalah pemegang saham terbesar dalam konsesi berkenaan?

(2) Mengapa Kerajaan Negeri Selangor dan Pulau Pinang tidak membayar pampasan di semua tol dalam negeri masing-masing di sebalik menaikkan gaji dan elaun ADUN mereka sebanyak 300%, bagi mengelakkan konsesi menaikkan tol?

(3) Mengapa semenjak Pakatan Rakyat memerintah Selangor dan Pulau Pinang, Kerajaan Negeri langsung tidak berusaha untuk mengawal harga hartanah melalui Skim Perumahan Mampu Milik yang agresif seandainya benar mereka benar-benar mengambil berat tentang kebajikan rakyat sebagaimana yang didakwa?

(4) Mengapa Kerajaan Negeri Selangor dan Pulau Pinang serta Kelantan langsung tidak berusaha untuk menurunkan harga petrol seperti dalam Manifesto dengan menggunakan kaedah-kaedah yang mereka banggakan dalam setiap kempen atau melaksanakannya menggunakan mekanisme air percuma 20 meter padu di Selangor?

(5) Di sebalik seruan untuk mengajak rakyat berdemonstrasi dan seterusnya menggulingkan kerajaan, mengapa agaknya Pakatan Rakyat tidak pernah dapat menjawab keempat-empat isu berkenaan?


Malangnya Pakatan Rakyat sebenarnya hanya berminat untuk menggunakan isu kenaikan harga bagi mendapatkan populariti. Hakikatnya, mereka juga sebenarnya tidak lebih baik daripada Kerajaan yang mereka cuba gulingkan bahkan mereka akan melebihkan syarikat-syarikat konsesi mahupun taukeh-taukeh kapitalis yang berada di belakang mereka.

Rakyat hanyalah dijadikan isu dan alasan. Hakikatnya yang dikejar adalah kuasa dan apabila berkuasa, seperti yang kita dapat lihat di Pulau Pinang dan Selangor, itulah juga yang akan berlaku. Bahkan rakyat akan lebih tertekan menerusi kenaikan cukai dan premium tanah serta cukai-cukai yang lain di bawah kuasa Kerajaan Negeri.


Sementara itu, SAH, TIADA KENAIKAN TOL PLUS

Pihak pengurusan PLUS Malaysia Berhad mengesahkan bahawa syarikat konsesi lebuhraya terbesar itu tidak akan bercadang menaikkan kadar tol di semua lebuhraya kendalian syarikat itu pada tahun hadapan (2014), seperti yang dihebohkan baru-baru ini.

Menurut Pengarah Urusan PLUS, Dato' Noorizah Abd Hamid, syarikat konsesi itu memahami tekanan kos hidup rakyat dan tidak berhasrat menaikkan kadar tol di semua lebuhraya PLUS dalam tempoh terdekat.

"Kenaikan konsesi PLUS tidak akan berlaku kerana belum tiba masa ia diteliti. Jadi kenaikan yang diwar-warkan mungkin melibatkan konsesi lebuhraya lain, tetapi bukan PLUS," ujar beliau ketika diajukan soalan berkaitan kenaikan kadar tol.

Beliau turut menambah bahawa PLUS sedang mengkaji mekanisme untuk menurunkan kadar tol semasa kepada kadar tol baru yang lebih rendah.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: