Khamis, Disember 19, 2013

PAS melenting jika kena tegur?


Marah orang PAS kepada Ustaz Kazim Elias bukan bermula dua minggu lalu apabila beliau ditawarkan menduduki kerusi Majlis Tertinggi UMNO. Pemimpin dan penyokong PAS sudah berbuku hati dengan beliau sudah lama. Puncanya, Ustaz Kazim suka bercakap benar. Ketika masih menjadi ahli PAS, beliau sering dan berani mengeluarkan pandangan mengenai pelbagai isu agama, termasuk menyentuh politik semasa dalam ceramahnya.

Banyak kali pandangannya bercanggah dengan pendapat pemimpin PAS. Bagi orang PAS pandangan yang menyakiti telinga dan hati tidak boleh diterima, walaupun benar. Jika teguran Ustaz Kazim terkena kepada pemimpin PAS melentinglah mereka. Jika teguran terkena kepada orang lain, diam dan senang hatilah mereka. Maknanya, bagi orang PAS, kebenaran adalah sesuatu yang subjektif, bukan mutlak.

Ustaz Kazim tegas menolak tahaluf siyasi PAS dengan DAP dan PKR kerana dibuat atas dasar dendam kesumat kepada Muslimin lain. Katanya, PAS tidak konsisten dengan perjuangan sendiri dan gagal mempertahan konsep Negara Islam apabila bersekongkol dengan parti dipimpin orang yang terang-terang menolak Islam, anti-Melayu serta menyokong pluralisme dan homoseksualiti.

Manakala PAS hanya bercakap, kerajaan pimpinan UMNO sudah lama melaksanakan dasar Islam dalam kehidupan umat meliputi sistem kehakiman, perundangan, pendidikan, kewangan, pentadbiran dan ekonomi. “Busuk-busuk orang UMNO, mereka jaga Islam dan boleh laksana dasar Islam. Tapi busuk-busuk orang PAS, mereka rela bersekongkol dengan puak anti-Islam, penentang sekolah agama dan pendukung liberalisme semata-mata nak ke Putrajaya,” katanya dalam satu ceramah pada 2012.

PAS sanggup jual agama

Pandangan begini tentulah tidak popular dalam kalangan orang PAS. Pemikiran popular dalam PAS ialah menjatuhkan kerajaan UMNO-BN (Barisan Nasional) dengan apa cara sekali pun. Yang utama ialah mendapat kuasa, nilai dan ajaran agama boleh diketepikan dulu. Justeru, PAS sanggup menjual agama dan berkompromi dasar perjuangan sendiri.


“Bila PAS tukar negara Islam kepada negara berkebajikan, ahli sendiri jadi keliru. Kalimah Allah juga tidak dipertahan. Bila ada pemimpin PAS (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) kata kalimah Allah boleh diguna orang bukan Islam selagi mereka tidak salah guna, bagaimanakah cara dia nak kawal? PAS lebih rela menjaga hati DAP dan PKR daripada menjaga hati umat Islam dan martabat agama.” Sila baca di sini.

Padahal, dalam kalangan pemimpin DAP dan PKR, ramai yang rasis, pembohong, pemfitnah dan pengamal pluralisme agama.

Ustaz Kazim juga mengkritik sikap hipokrit PAS. “Dalam soal hudud, orang PAS cepat hukum Kerajaan Pusat sekular dan kafir kerana belum laksanakannya. Padahal negeri yang diperintah PAS puluhan tahun pun tak laksana juga. Belum laksana hudud bukan bermakna tolak Islam. Samalah apabila seseorang belum pergi haji tidak bermakna dia tolak haji, justeru, boleh dilabel kafir.”

PAS tak patut musuhi kerajaan

PAS sepatutnya berperanan melengkapkan pelaksanaan dasar dan perundangan Islam dalam negara ini, bukan memusuhi kerajaan yang diterajui pemimpin Melayu-Islam atau membuang dasar dan prasarana yang terbina selama ini. “Ibarat karpet atau sejadah di rumah kita. Jika setompok saja terkena air kencing anak kecil, kita perlu basuh di tompok itu saja. Tidak perlulah kita basuh semua tempat atau buang kar-pet itu. Kita ikutlah cara Ahli Sunnah Wal Jamaah, bukan cara Syiah atau Khawarij.”


Malah, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat juga tidak terkecuali daripada tegurannya. Ustaz Kazim menganggap Nik Aziz menghina Nabi Muhammad kerana berpandangan Baginda hanya mendapat rahmat Allah apabila dilantik menjadi Nabi pada umur 40 tahun. Menurut Nik Aziz, sebelum itu, Nabi Muhammad ‘sama seperti mamat-mamat lain’ malah ibu Baginda, Aminah, tidak tahu beliau mengandungkan seorang nabi. “Orang yang berkata begini fahaman apa ni?

Tidakkah dia tahu mamat-mamat lain di Makkah ketika itu masih jahiliah, minum arak dan sembah berhala? Nabi Muhammad macam itukah?” Menurut Ustaz Kazim, banyak hadis sahih menegaskan kerasulan Nabi Muhammad. Dalam satu ceramahnya, pendakwah popular Ustaz Azhar Idrus berkata Nik Aziz sudah ‘terbatal akidahnya’ kerana merendahkan martabat Rasulullah.

Menurut Ustaz Kazim, agama menjadi bercelaru apabila pemimpin politik mengambil alih peranan Majlis Fatwa dan mengeluarkan fatwa sesuka hati. Sikap Nik Aziz yang celupar dan tidak berhati-hati mendorong ramai pengikut seacuan, tidak terkecuali beberapa artis yang baru masuk PAS dan terus menjadi ustaz dan ustazah. “Baru dua hari pakai tudung dah jadi ustazah. Mana boleh beri ceramah agama kepada orang tanpa ilmu, tanpa belajar?”

Oleh kerana ketegasan dan atas nama kebenaran dalam memberi pandangan, Ustaz Kazim sering difitnah dan dipanggil pelbagai nama buruk seperti Ustaz Khinzir.

Kepada mereka, beliau memberi amaran. “Ada orang beritahu anak saya yang belajar di Darjah 6 bahawa bapanya adalah anjing. Mereka pakai serban dan jubah tapi mulut tak jaga. Islam tak ajar kita fitnah atau maki orang. Ini perbuatan fasik dan haram. Ingatlah, seburuk-buruk fasik ialah memberi gelaran buruk dan hina kepada orang lain.”

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: