Rabu, Januari 30, 2013

Tindakan Pok Nik satu sindiran kepada Dewan Ulama Pas?



Kehadiran Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat @ Pok Nik dalam sambutan hari jadinya yang ke-82 di kediaman Pengerusi DAP, Karpal Singh dilihat sebagai satu sindiran tajam kepada Dewan Ulama Pas berkenaan isu penggunaan kalimah Allah dalam kalangan orang bukan Islam.

Tindakan Pok Nik itu sememangnya memberi tamparan hebat kepada Dewan Ulama Pas kerana sebelum ini Karpal merupakan individu yang lantang meminta dikaji semula keputusan Majlis Syura Ulama Pas yang tidak membenarkan kalimah Allah hanya boleh digunakan oleh umat Islam.

Sikap Pok Nik ini seolah-olah menolak pendirian ulama namun itu tidak mengejutkan kerana beliau sebelum ini merupakan individu terawal yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah namun kemudiannya tewas hujah dan terpaksa akur dengan keputusan Majlis Syura Ulama Pas.


Tindakan Pok Nik berjumpa dengan individu yang menentang keputusan Majlis Syura Ulama Pas itu wajar dipersoalkan, sehubungan itu Pas didesak menilai semula kedudukan Menteri Besar Kelantan itu sebagai Mursyidul Am parti berkenaan.

Semalam, laporan portal berita pro-pembangkang Malaysiakini memberitahu, Nik Abdul Aziz tiba di kediaman Karpal di Jalan Scotland, Pulau Pinang kira-kira pukul 3 petang dan meluangkan masa selama 20 minit beramah-mesra bersama Ahli Parlimen Tasek Gelugor itu.

Malaysiakini juga melaporkan Mursyidul Am Pas itu memotong kek sempena ulang tahun kelahirannya ke-82 sambil disaksikan pemimpin DAP, Pas serta Parti Keadilan Rakyat (PKR).


Tindakan Pok Nik itu juga seperti jawapan awal terhadap desakan daripada ahli Pas sebelum ini yang mahukan Parti itu menilai semula hubungan dengan DAP. Pok Nik jelas tidak ambil kisah dengan desakan dan pandangan ahli Pas terutama berkaitan dengan tahaluf Pas dengan DAP!

Dengan kehadiran Pok Nik di kediaman Karpal, seolah-olah menunjukkan beliau masih mengiktiraf dan menerima pendirian DAP berkenaan isu kalimah Allah. Mungkin Pok Nik sebelum ini terpaksa bersetuju dengan keputusan Majlis Syura Ulama Pas namun secara realitinya beliau dilihat masih menerima pendirian DAP!

Atau adakah Karpal Singh 'merayakan' PEMECATAN Ustaz Nasha dari Majlis Syura Ulama PAS dengan menghadiahkan Pok Nik sebiji kek sempena harijadi Pok Nik? Wallahuallam.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: