Khamis, Januari 31, 2013

Khalid umum bubar DUN Selangor lebih awal kerana takut dengan 'kebangkitan rakyat'?



Akhir-akhir ini 'kebangkitan rakyat' menentang cara pemerintahan MB Khalid yang suka berjanji tetapi tidak ditepati membuatkan beliau tidak senang duduk sekarang! Malah saban hari Khalid digegarkan dengan pelbagai tuntutan manifesto pilihanraya. Kegagalan mereka menepati janji seperti air percuma, bantuan ibu tunggal, pelaksanaan tawas yang mengelirukan dan banyak lagi yang mana janji hanya tinggal janji kosong sahaja.

Ini belum diambil kira kegagalan pentadbiran dari isu sampah, banjir kilat, penyelenggaraan prasarana sehinggalah kegagalan UNISEL, TALAMGATE dan sebagainya. Janji untuk melaksanakan pengurangan 20 peratus cukai pintu rumah kediaman dan harta komersil sebanyak 10 peratus pun gagal ditunaikan!

Begitu juga dengan serangan BN yang bertali arus menyebabkan regim Pakatan Rakyat Selangor yang kononnya kuat, goyah juga dan memaksa Khalid mengumumkan pembubaran DUN Selangor lebih awal dari apa yang dijangkakan. Khalid dilihat semakin terdesak dan tergugat setelah melihat kebangkitan suara rakyat di negeri itu yang menggambarkan 'realiti politik' yang sebenar menjelang pilihan raya umum.

Bagi menutup kegagalan mereka, Khalid kini cuba menggunakan strategi politik bersifat 'syok sendiri' terhadap BN di negeri itu setelah ketandusan isu untuk meneruskan serangan dan agenda politik mereka. Khalid Ibrahim dengan rasa tidak malu mendakwa hasil kajian menunjukkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan Selangor semakin meningkat. Mungkin disebabkan hasil kajian ini membuatkan Khalid begitu yakin untuk mengumumkan pembubaran DUN selepas Tahun Baru Cina nanti!


Kebangkitan suara rakyat di Selangor lah yang sebenarnya menyebabkan Khalid kepanasan sehingga terpaksa menggunakan pendekatan psikologi politik yang terbaharu untuk menyedapkan hati mereka. Beliau kini sudah mula takut dengan bayang-bayangnya sendiri!

Kerajaan Selangor bubar DUN selepas Chap Goh Mei

SHAH ALAM 30 Jan. - Kerajaan negeri Selangor akan mencadangkan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor selepas sambutan Chap Goh Mei iaitu 15 hari selepas perayaan Tahun Baharu Cina pada 10 Februari ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pembubaran DUN Selangor tersebut akan tetap dibuat meskipun ketika itu Kerajaan Pusat tidak membuat sebarang pengumuman berhubung pembubaran Parlimen.

“Walau bagaimanapun kerajaan negeri akan turut membubarkan DUN serentak sekiranya Kerajaan Pusat mengambil keputusan mengumumkan pembubaran Parlimen lebih awal dari tarikh sambutan Chap Goh Mei," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini hari ini.

Tarikh akhir mandat DUN Selangor adalah pada 22 April ini dan pembubaran akan berlaku secara automatik sekiranya masih tiada pengumuman Pilihan Raya Umum Ke-13 dibuat sehingga tarikh tersebut.

Tahun lalu, pentadbiran Abdul Khalid mengambil pendirian mengumumkan pembubaran DUN secara berasingan sekiranya Parlimen dibubarkan lebih awal.


Apa sudah jadi dengan kenyataan angkuh Khalid Ibrahim sebelum ini yang mahu sidang DUN terbubar dengan sendirinya?

Jumaat November 30, 2012 MB S'gor: DUN Akan Dibubarkan Mac Tahun Depan

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim mengumumkan bahawa Dewan Undangan Negeri itu akan dibubarkan Mac tahun depan bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

Inilah buat pertama kalinya sebuah negeri di Semenanjung Malaysia mengumumkan tarikh pilihan raya negeri secara bersendirian dan lebih awal dari Kerajaan Persekutuan.

Selangor juga akan menjadi negeri yang pertama di Semenanjung mengadakan pilihan raya negeri secara berasingan dengan persekutuan.

Khalid berkata demikian pada sidang Dewan Undangan Negeri Selangor pada Jumaat sebagai menjawab pertanyaan Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa) apakah kemungkinan dewan undangan dibubarkan serentak dengan Dewan Rakyat.

"Kami (di Selangor) mendapat mandat untuk berkhidmat selama lima tahun...ini adalah kehendak rakyat," katanya kepada para pemberita selepas selesai persidangan dewan.


Kenapa Khalid begitu tidak sabar untuk menunggu selama sebulan lagi? Tak sampai setahun Khalid Ibrahim mengumumkan perkara itu, namun beliau sendiri yang mengubah kenyataannya. Tepuk dada, tanya selera.
Wallahuallam.

SAYANGI SELANGOR, YAKINI BN!

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: