Ahad, Januari 06, 2013

Anwar Ibrahim gagal tandingi kebijaksanaan Mahathir!


Kononnya Anwar Ibrahim, mantan Menteri Kewangan di era UMNO, punya pengetahuan ekonomi super hebat. Malangnya amanah yang diberikan Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri di waktu itu kepada Anwar untuk merancang kewangan negara berkecai di tengah jalan.

Anwar boleh berkepak dan berkokok bahawa dia dapat menyelamatkan negara jika dipilih menjadi bakal perdana menteri bersemayam di Putrajaya kalau Allah swt dan rakyat merestuinya. Tapi Allah telah menguji taraf kemampuannya untuk mengatasi ekonomi negara pada tahun 1997-98 bilamana penyangak mata wang, George Soros, memporakperandakan ekonomi berbagai negara di Asia.

Anwar dalam kepanikannya terpaksa merayu dan meminta nasihat dari tokoh IMF, Camdessus untuk mengatasi kemelut tersebut. Dia sendiri tidak yakin para pakar ekonomi anak tempatan boleh mengatasi krisis kewangan tersebut.

Nasihat IMF bukan untuk memulihkan kembali kestabilan kewangan negara. Sebaliknya dia memberi nasihat untuk menghancurkan lagi ekonomi Malaysia mencadangkan dihapuskan subsidi kepada rakyat, menaikkan pembayaran bulanan kad kredit dari 5% menjadi 15%.

Rakyat jadi panik. Di Indonesia Suharto terpaksa akur dengan desakan IMF kerana Indonesia banyak berhutang dengan badan kewangan antarabangsa tersebut. Akhirnya Suharto digulingkan oleh rakyatnya sendiri.

Mahathir dapat membaca kilat dalam kilau mainan politik Anwar yang bersekongkong dengan IMF. Dengan tegas dan cepat Mahathir bertindak. Dengan menggunakan kepakaran ekonomi anak watan, Mahathir mengadakan kawalan ketat ringgit Malaysia.

Ringgit tidak boleh diperdagangkan di luar negara. Semua ringgit di luar negara mesti masuk kembali dalam negara dalam masa sebulan dari tarikh pengumuman kawalan ringgit. Ringgit di luar pesisir Malaysia tidak akan laku lagi selepas masa sebulan dari pengumuman kerajaan. Keuntungan dari transaksi bursa saham Kuala Lumpur tidak boleh di bawa keluar negara dalam tempoh setahun.

Ya, Mahathir dikecam hebat oleh Bank Dunia, IMF, Amerika dan negara-negara Barat lainnya. Mereka yang taksub dengan retorika Anwar mengecam Mahathir senada dengan kecaman Amerika, Britain dan Yahudi yang menguasai IMF, Bank Dunia dan beberapa kerajaan Barat lainnya.

Mahathir persetankan segala kritik terhadapnya. Dia tahu apa yang baik untuk negara dan rakyat dan berani mengambil risiko politik dan ekonomi dengan berpegang pada perjuangannya untuk membebaskan Malaysia dan rakyatnya dari menjadi boneka Amerika dan budak suruhan IMF.

Akhirnya Mahathir berjaya dengan tindakan beraninya itu. Ekonomi Malaysia kembali pulih lebih cepat dari Indonesia, Thailand, Filipina dan Korea Selatan yang menjadi mangsa Soros, billionair Yahudi yang didukung Amerika.

Seorang ahli ekonomi yang mendapat hadiah Nobel bidang ekonomi menulis dalam bukunya memuji kebijaksanaan Mahathir menangani ekonomi negara. Malah mantan Presiden Amerika, Clinton, sewaktu melawat Malaysia memuji kebijaksanaan Mahathir.

Beliau berkata kabinetnya memberi tumpuan khas membicarakan dasar polisi kewangan Mahathir tersebut kerana mereka kagum dengan keberanian Mahathir memulihkan ekonomi negara.

Inilah bukti sejarah yang rakyat Malaysia masih mengenangkan jasa-jasa besar Mahathir. Mahathir tidak bijak berpidato berapi-api seperti Anwar untuk memukau rakyat dengan segala mantra politiknya. Dia meletakkan kepentingan negara dan rakyat di atas kepentingan dirinya.

Takdirnya dia tidak mampu menyelamatkan ekonomi negara besar kemungkinan dia juga akan digulingkan oleh Anwar yang berkiblat ke Amerika seperti mana Habibie di Indonesia yang mendapat restu dari Pakcik Sam untuk menggantikan Suharto.

Sekarang Anwar berkokok lagi (Rujuk Sinar 4 Disember: Anwar ulangi janji akan turunkan harga petrol jika Pakatan Rakyat menang dalam PRU13). Kononnya dia dapat mengukuhkan ekonomi negara sekiranya harga minyak diturunkan. Kalau harga minyak turun bermakna harga barang-barang lain juga ikut turun.

Barangkali inilah mimpinya untuk mengurus ekonomi negara sekiranya Allah merestuinya menjadi bakal perdana menteri kelak. Pelik bin ajaib waktu menjadi menteri kewangan dalam pelukan UMNO dia terbukti gagal untuk menguruskan kewangan negara hingga Mahathir terpaksa mengambil inisiatif untuk mengawal ringgit Malaysia.

Anwar tidak bodoh tetapi pandai bercakap. Dia juga tidak buta politik tetapi kurang bijaksana dalam politik.

Apakah dia tidak tahu hanya tujuh buah syarikat gergasi minyak yang menguasai pengeluaran dan pembekalan minyak di dunia ini? Apakah dia tidak tahu peranan seven sisters dalam industri minyak? Apakah dia tidak sedar Amerika cuba menguasai khazanah minyak dunia untuk kepentingan politik-ekonominya? Apakah dia tidak tahu Amerika mahu menjadikan negara-negara pengeluar minyak di Timur Tengah sebagai bonekanya untuk menguasai minyak?

Bukankah Amerika dan Barat cuba mengugut Iran dengan harapan Iran akan tunduk kepada desakan Barat untuk menggagalkan rancangan nukliarnya? Orang yang cerdik politik dan bukan pro Amerika dan Yahudi tahu mainan silap mata Amerika.

Washington mahu melenyapkan kerajaan Republik Islam Iran dan kemunculan Islam sebagai kuasa dunia dengan menguasai khazanah minyaknya yang kaya!

Kalau Anwar menjadi boneka Amerika sekali pun harga minyak dunia tetap dikuasai oleh seven sisters tersebut. Bukan kerajaan Amerika yang menentukan harga minyak dunia. Jadi bagaimanakah Anwar yang bermimpi hendak menjadi perdana menteri boleh menurunkan harga minyak dunia?

Maka tidaklah hairan bin terkejut mengapa Anwar sanggup menjadi penasihat ekonomi kerajaan Selangor dengan hanya 'bergaji: RM1 sahaja!'

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: