Ahad, November 16, 2014

Soksek-soksek akhbar berbahasa Cina - Pakatan Rakyat perlu sediakan payung sebelum hujan?


Akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 11 November 2014 menyiarkan artikel mengenai masa depan pakatan pembangkang sekiranya Anwar Ibrahim gagal dalam rayuannya di Mahkamah Persekutuan?

Artikel bertajuk ‘Pakatan Rakyat sepatutnya sediakan payung sebelum hujan’ yang merupakan pendapat pengarang akhbar berkenaan disiarkan dalam ruangan Pendapat Yanlun halaman W3.

Kes liwat Anwar sudah tiba ke penghujungnya. Keputusan mahkamah ini menarik perhatian semua orang kerana ia bukan sahaja bersabit dengan kerjaya politik Ketua Pembangkang malah ia berkait rapat dengan masa depan pakatan pembangkang. Jika akhirnya Anwar didapati bersalah, adakah pakatan berkenaan akan dibubarkan?

Mengikut laporan sebuah portal berita, Jawatankuasa Kerja Pas Pusat dan Majlis Syura Ulama parti itu telah mengadakan mesyuarat dan bersetuju terus kekal dalam pakatan walaupun setelah Anwar dipenjarakan. DAP juga dikatakan akan terus kekal bersama pihak pembangkang.

Walaupun parti-parti terbabit sebulat suara menyatakan jika keputusan mahkamah tidak memihak kepada Anwar, ia tidak menjejaskan nyawa pakatan berkenaan, tetapi dari segi realiti adalah sebaliknya.

Ini kerana pakatan berkenaan akan berada dalam kedudukan tiada peneraju dan ini adalah satu hakikat yang tidak boleh dinafikan.

Gara-gara tiada kesepakatan dalam isu pelantikan Menteri Besar Selangor yang baharu, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP telah berdendam dengan Pas yang bertindak melawan arus.


Perasaan dendam itu masih lagi wujud sehingga sekarang dan jika benar Anwar akan dipenjarakan, sudah pasti hubungan Pas dengan PKR dan DAP akan menjadi lebih buruk.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini tidak mahu menghadiri mesyuarat Majlis Kepimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat dan ini memberikan contoh yang tidak baik.

Sikap tidak patuh kepada peraturan demokrasi ini akan menyebabkan Pas dan parti lain dalam pakatan berkenaan tidak dapat duduk bersama untuk membincangkan masa depan pembangkang secara jujur.

Kewujudan PKR kerana Anwar dan beliau juga ialah pemimpin yang menyatukan pakatan pembangkang. Hakikat ini tidak boleh dinafikan dan dengan ketiadaan Anwar bagaimana parti-parti dalam pakatan ingin mengatasi masalah sesama mereka.

Ketiga-tiga parti dalam pakatan perlu sediakan payung sebelum hujan dan dari sekarang perlu wujudkan pelan tindakan bagaimana memastikan ia terus kekal walaupun tanpa Anwar. Jangan setelah Ketua Pembangkang itu dipenjarakan baru hendak bertindak.

Antara yang perlu difikirkan ialah siapakah yang akan mengisi kekosongan jawatan sebagai Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat?

Setakat ini penulis mendapati tiada seorang pun yang setanding dengan Anwar yang cukup berpengalaman sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan serta mahir dengan kerja-kerja di peringkat Kerajaan Persekutuan.-UMO

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Asal Bukan DAP (ABDAP) berkata...

Boleh Al-Juburi masa jadi TPM semua urusan org buat untuk dia.. Memang tiada sapa pun yg setanding jadi PELIWAT Negara, PENGKHIANAT NEGARA & BANGSA, PEROGOL AGAMA...