Sabtu, November 22, 2014

Persoal dari mana 
sumber kewangan DAP?


Barisan kepemimpinan DAP yang belum diiktiraf diminta memberi penjelasan berhubung sumber kewangan yang digunakan me­reka dalam mentadbir parti itu sejak dua tahun lalu.

Bekas Naib Penge­rusi DAP Cawangan Ladang Paroi, A. David Dass berkata, beliau bimbang sekiranya DAP yang kini mentadbir Pulau Pi­nang menyalahgunakan peruntukan milik ne­geri tersebut untuk disalurkan ke­pada parti berkenaan.

Jelasnya, meman­dangkan Jawatan­kuasa Eksekutif Pu­­sat (CEC) DAP belum diiktiraf, adalah men­jadi perkara yang mus­tahil bagi sebarang peruntukan ke­wangan parti diluluskan pada ketika ini meskipun melibatkan kegunaan pentadbiran.

“Mengikut Perlembagaan DAP, sebarang peruntukan kewangan parti perlu melalui kelulusan serta ditandatangani Pengerusi Kebangsaan dan Setiausaha Agung DAP.

“Lebih-lebih lagi, peti tunai yang diselenggara Bendahari DAP hanya dibenarkan menyimpan sebanyak RM2,000 sahaja,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.


Dalam analisis yang disi­arkan sebelum ini menyatakan rasa hairan terhadap tindakan pemim­pin kanan DAP yang tidak tahu malu membiarkan parti itu terus beroperasi tanpa pengiktirafan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Perkara itu ekor­an banyak aduan ahlinya berhubung salah laku dalam pemilihan CEC sebelum ini.

Dalam pada itu, bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, sudah tiba DAP mengakui kesalahan mereka dan mengambil tanggungjawab atas kesalahan mereka selama ini.

Dalam isu CEC parti itu, jelas beliau, tiada pihak lain yang perlu dipersalahkan selain diri mereka sendiri.

Kata beliau, sekarang bukan masanya bagi kepemimpinan DAP untuk menuding jari kepada ROS kerana rakyat mahukan penyelesaian, bukannya polemik yang berterusan.

“DAP perlu ada keberanian moral dalam menyelesaikan semua ini, rakyat melihat tindak-tanduk mereka, sekiranya terus begini, nescaya rakyat akan hilang kepercayaan kepada parti ini,” katanya.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: