Selasa, November 18, 2014

Kilang roti terkemuka Pulau Pinang dipenuhi lipas dan najis tikus?


GEORGETOWN – Jabatan Kesihatan Pulau Pinang hari ini telah mengarahkan sebuah kilang roti ditutup selama dua minggu kerana gagal mematuhi piawan kebersihan.

Kilang yang dimaksudkan adalah milik pengeluar roti terkemuka iaitu Patchee Bakery yang terletak di jalan Datuk Keramat.

Serbuan yang dilakukan pihak kesihatan mendapati persekitaran kilang bukan sahaja amat kotor malah dipenuhi lipas, najis tikus dan lipan.


Kegagalan mematuhi etika kebersihan juga menjadi salah satu sebab penutupan. Para pekerja didapati tidak berpakaian bersih, berseluar pendek, tidak memakai kasut, berkuku panjang dan tidak menutup kepala.


Suasana kilang berkenaan amat kotor ditambah dengan lebihan-lebihan doh yang di buang atas lantai. Minyak yang digunakan untuk menguli doh pula telah tercemar dengan rambut pekerja selain troli-troli yang disusun doh diletakkan di tepi pintu masuk tandas.


Timbalan Pengarah Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Jabatan Kesihatan Pulau Pinang, Ku Nafisah Ku Ariffin, telah mengesahkan perkara ini.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: