Rabu, Mei 23, 2012

Belia Malaysia harus tekankan kejayaan diri, negara!



Terpegun melihat banting-banting di merata tempat dan papan iklan besar terpampang Himpunan Jutaan Belia 2012 di Putrajaya. Belia Malaysia telah diiktiraf oleh pihak kerajaan dan ia satu sambutan terbesar di dunia untuk belia. Pelbagai syarikat swasta turut tampil bersama meraikan sambutan Hari Belia Negara pada tahun ini dan ia pasti sambutan yang paling meriah dan hebat.

Sejarah membuktikan belia Malaysia mampu menjadi pendesak seperti menentang Malayan Union dan bersama dengan kerajaan untuk menuntut kemerdekaan. Di mana-mana sahaja di dunia golongan muda adalah kumpulan pendesak terhadap negara dan mampu bangkit untuk menuntut hak-hak mereka.


Belia Malaysia telah banyak memberikan bakti mereka seperti dalam aktiviti pertubuhan belia, sukrelawan, inovasi, sukan sebagai bukti kemampuan mereka.

Di samping itu, belia diibaratkan hujung tombak bangsa Malaysia yang akan menjadi barisan hadapan dalam menangkis segala tohmahan dan krtikan terhadap negara kita. Pada masa yang sama belia Malaysia tidak harus terlena dalam buaian yang menidurkan mereka dengan permainan pihak-pihak luar.

Baru-baru ini kita sangat sedih apabila melihat anak-anak muda diheret ke jalan raya semasa perhimpunan Bersih 3.0 dengan mempamerkan budaya samseng yang tentunya bercanggah dengan budaya timur kita. Mereka telah dicandu dengan provokasi oleh pihak-pihak tertentu agar mereka boleh bertindak ganas sehingga sanggup melakukan keganasan.

Kita ingin melahirkan mentaliti kelas pertama kepada belia Malaysia. Mereka harus mengembangkan personaliti tinggi, karisma, daya saing serta kemahiran diri agar kita mampu membina kemampuan hebat anak muda Malaysia. Kita tidak harus memandang penglibatan anak muda dalam menyertai demonstrasi dianggap kebangkitan anak muda, sebaliknya kita harus memandang kebangkitan belia apabila anak muda berjaya menguasai pelbagai bidang termasuk menjadi pemimpin di usia yang muda.


Membina negara ini bukannya mudah apabila menyaksikan negara kita pernah dijajah oleh negara asing hingga kita terpaksa merempat dan hidup dalam ketakutan. Percayalah bahawa untuk membina kembali sebuah negara yang musnah bukannya boleh dilakukan dalam masa setahun malah ia bertahun-tahun.

Belia mempunyai kekuatan mereka tersendiri. Dalam usia muda David Cameron menjadi Perdana Menteri (Britain) pada usia 45 tahun, Barack Obama menjadi Presiden Amerika Syarikat pada usia 47 tahun dan bekas Presiden Rusia, Dmitry Medvedev jadi presiden pada usia 45 tahun.

Parlimen Belia yang bakal dilaksanakan sepenuhnya di Malaysia akan dapat membenihkan ciri-ciri pemimpin muda yang hebat dan matang. Mengambil kata-kata Perdana Menteri: "Kita Mahu Hari Esok Lebih Baik Dari Hari Ini" sempena tema sambutan Hari Belia tahun 2012 dan kita harus menyahut seruan ini untuk bersama-sama dengan pihak kerajaan melonjakkan prestasi belia yang berprestasi tinggi dan hebat.

Belia boleh memimpin dalam organisasi tanpa timbul prasangka di atas kemampuan mereka kerana mereka mempunyai stamina serta idea-idea yang baru yang boleh dikembangkan.

Belia jangan menjadi tawanan kepada politik murahan sebaliknya harus menjadi pengerak transformasi politik baru dengan menawarkan khidmat untuk memimpin parti politik agar mereka boleh membentuk kepimpinan hebat.


Pada minggu ini dijangka jutaan belia akan berkumpul di Putrajaya dalam meraikan hari mereka. Ini bukannya sebuah pesta belia sebaliknya ia adalah perhimpunan anak-anak muda yang ingin membuktikan kepada dunia bahawa belia Malaysia hebat dan mempunyai kepelbagaian kemahiran dan kemampuan.

Sertailah aktiviti sempena hari belia dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Malaysia dan bersama Majlis Belia Malaysia dan Malaysian Indian Youth Council akan menganjurkan Konvensyen Belia Negara 1Malaysia pada 24 Mei 2012 dan diharapkan anak-anak muda dapat menyertainya. Ia sebuah forum santai untuk mendengar padangan suara anak muda Malaysia.

Biarlah kita bangun pada hari ini untuk kita berazam menjadi rakyat yang menabur bakti bukannya memikirkan bagaimana kita ingin merosakkan negara ini. Selamat Hari Belia 2012!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: