Ahad, Mac 16, 2014

#MH370: Dipercayai Diterbangkan Ke Negara Ketiga?


Imej Satellite yang dikeluarkan negara China telah dibuktikan bukan merupakan bangkai pesawat itu oleh kerajaan Vietnam, kini timbul lagi spekulasi baru, bahawa pesawat malang B777-200ER MH370 sebenarnya meneruskan penerbangan sekurang-kurangnya 4 jam selepas hilang daripada radar menara kawalan udara Subang pada 1.30/2.40 pagi Sabtu.

Pesawat MH370 yang berlepas pada pukul 12.41 pagi Sabtu laluan Kuala Lumpur Beijing, sepatutnya mendarat pada pukul 6.30 pagi hari yang sama, namun hingga kini tidak pernah sampai.

Fakta yang menunjukkan bahawa pesawat malang itu meneruskan penerbangan selama itu, kerana data yang diperolehi pembekal enjin pesawat itu Roll Royce, menunjukkan bahawa pesawat malang itu telah meneruskan penerbangan sehingga 5 jam.

Berasaskan kepada maklumat itu, maka temuan radar tentera Malaysia, yang mengatakan ada kemungkinan pesawat malang itu berpatah balik, ada kebenarannya.

Penerbangan 5 jam, ada lah clue kepada pasukan pencari dan penyelamat. Kini, radius 2,000 batu dari lokasi pesawat itu hilang merupakan kemungkinan pesawat itu di daratkan.

Memandangkan ada dua warga Iran yang menggunakan passport palsu dalam pesawat, apa kah ada hubungan dengan kehilangan pesawat itu? Mungkin pesawat kini berada di satu lokasi di Iran?

Pesawat yang membawa 239 penumpang termasuk 12 krew dan kebanyakkan penumpang adalah warga China, kini telah masuk hari ke-8 kehilangan misterinya.

Teori kini, rampasan pesawat MH370 akan digunakan untuk tujuan yang lebih besar. Jika benar bahawa pesawat itu didapati selamat dan di darat di satu lokasi rahsia, siapa yang mengnonaktofkan semua transponder pesawat? Hanya seseorang/mereka yang mempunyai ekses dengan kokpit pesawat sahaja yang mampu berbuat demikian.

Jika berasaskan kepada pendedahan bahawa co-pilot pesawat itu, pernah melanggar kod-etik apabila membenarkan mereka yang tidak berkepentingan berada dalam kokpit; mungkin pada pesawat MH370 berlaku demikian, dan kebetulan orang yang dijemput itu, telah merancang "merampas" pesawat itu untuk tujuan yang lebih besar.

Maklumat daripada angkatan tentera Malaysia, bahawa pesawat berpatah balik dan terbang rendah, menjurus kepada tindakan perampasan.

Clue sejak pesawat malang itu hilang, tiada apa-apa tanda bahawa pesawat mengalami kecemasan. Selama 7 hari Mencari dan Menyelamat yang melibat lebih 42 buah kapal laut, 39 pesawat terbang, 10 satellite China, perkhidmatan mata-mata Amerika, sehingga kini, tiada tanda-tanda di mana pesawat malang itu.

Namun, clue terakhir apabila Roll Royce mendedahkan bahawa pesawat meneruskan penerbangan, selepas hilang daripada radar sekurang-kurang 4 jam. Dengan clue terbaru ini, Pray For MH370 kembali lah, doa rakyat Malaysia dan dunia, akhirnya dikabulkan.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: