Jumaat, Mac 07, 2014

Calon ganti Anwar, Rafizi enggan komen?


Terdapat desas-desus Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli akan mengganti Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon PRK Dun Kajang pada 23 Mac ini, jika Ketua Pembangkang itu diisytihar tidak layak bertanding berikutan kes mahkamah, tetapi Rafizi pilih untuk tidak memberi apa-apa komen.

"Saya tak nak komen. Saya tak ada komen mengenai desas-desus itu.

"Tunggu lah hari penamaan calon (pada 11 Mac) nanti," katanya disini hari ini.

Sebelum ini, sebuah portal berita melaporkan PKR mempunyai senarai calon yang bakal mengambil tempat sebagai calon di PRK Dun Kajang jika Anwar tidak layak menjadi calon.

Mahkamah rayuan hari ini sabitkan Anwar bersalah atas tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan enam tahun lalu dan dijatuhi hukuman penjara 5 tahun.

Bagaimanapun Mahkamah Rayuan membenarkan penangguhan hukuman penjara dan mengenakan jaminan RM10,000 sementara menunggu rayuan di Mahkamah Persekutuan.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan tarikh pengundian PRK Dun Kajang pada 23 Mac, manakala tarikh penamaan calon pada 11 Mac ini.

Sementara itu, Saiful Bukhari ucap syukur!

Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memanjatkan kesyukuran sebaik Mahkamah Rayuan Putrajaya mengumumkan keputusan terhadap bekas majikannya itu.


Memetik tulisan Mohd Saiful Bukhari Azlan di blognya sebentar tadi, beliau berkata, keputusan yang dilakukan mahkamah itu menunjukkan kebenaran dan bermakna kepada keluarganya. Baca di sini.

"Berkat doa, istiqamah dan sabar selama enam tahun, saya bersyukur ke hadrat Ilahi dengan keputusan mahkamah hari ini yang memihak pada saya.

"Saya dan keluarga menghormati keputusan mahkamah hari ini.

"Kebenaran ini penting dan amat bermakna buat saya dan seluruh keluarga saya," katanya.

Terbaru, Mahkamah Rayuan telah memutuskan Anwar yang juga Ketua Umum PKR itu didapati bersalah terhadap pertuduhan meliwat Mohd Saiful pada 2008.

Anwar juga dikenakan hukuman penjara selama lima tahun dan dibenarkan ikat jamin sebanyak RM10,000.

Dalam pada itu, Mohd Saiful juga turut mengucapkan terima kasih kepada penyokongnya terhadap kes liwat itu.

"Yang pasti, saya dan keluarga ke hadapan.. Saya berdoa semoga ALLAH SWT terus memberi perlindungan dan kemudahan dalam segala urusan saya.

"Terima kasih kepada semua pihak yang telah bersama saya selama ni. ALLAH sahaja mampu membalasnya," katanya lagi.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: