Jumaat, Oktober 04, 2013

Komunis menyusup ke dalam badan Islam, Melayu?

GAMBAR pengganas komunis menjalani latihan menembak dalam gambar yang tidak bertarikh ini, dipercayai sebagai propaganda menentang kerajaan Malaysia pada 1960-an. - JABATAN PENERANGAN

Parti Komunis Malaya (PKM) menjalankan rancangan propaganda untuk memenangi hati orang Melayu antaranya dengan menaja penubuhan badan Islam dan mendekati orang Melayu sekali gus meyakinkan mereka bahawa Islam dan komunisme tidak bertentangan antara satu sama lain walaupun hakikatnya komunis adalah anti agama.

Dalam satu mesyuarat Jawatankuasa Pusat PKM yang berlangsung di Peking (Beijing) dan dipengerusikan oleh Chin Peng sekitar akhir 1962 dan awal 1963, ketua PKM itu menyarankan agar anggota komunis mendekati masyarakat Melayu dengan cuba memahami budaya dan adat resam mereka.

Anggota komunis Cina yang beroperasi di kawasan Melayu turut disarankan agar menggunakan nama samaran Melayu. Semua ini terkandung dalam dokumen rasmi memetik beberapa pemimpin PKM yang belum pernah didedahkan kepada umum sebelum ini.


Untuk meraih sokongan umum, kadir- kadir PKM yang ditugaskan dalam kerja-kerja 'Min Yuen' iaitu memberi maklumat dan mendapatkan bekalan makanan serta ubat-ubatan untuk komunis, telah dicadangkan supaya menyusup masuk ke dalam aktiviti masyarakat. Kader-kader ini juga akan menunjukkan keprihatinan terhadap kehidupan orang Melayu dan menampakkan kesediaan untuk membantu mereka bila-bila masa yang diperlukan.

Dengan itu mudahlah mereka diterima oleh masyarakat Melayu. Apabila sudah diterima oleh masyarakat setempat, mudahlah juga untuk kader-kader ini menjalankan gerakan dengan menubuhkan 'Hsueh Hsih Cell' dalam kalangan orang Melayu yang telah dikenal pasti menunjukkan minat dan kecenderungan terhadap fahaman komunis. Sasarannya ialah golongan remaja dan kanak-kanak.

Menerusi sel-sel atau unit ini, indoktrinasi komunis akan dijalankan sebelum kemudiannya kelompok yang sudah 'direkrut' ini diserap masuk ke dalam Liga Belia Komunis Tanah Melayu (MYCL).


Kebanyakan saranan yang dibuat oleh Chin Peng ini diterima anggota Jawatankuasa Pusat PKM yang hadir pada mesyuarat di Beijing itu walaupun penggunaan nama samaran Melayu oleh anggota komunis Cina dibantah oleh Pengerusinya, Musa Ahmad, atas alasan isu agama dan kaum agak sensitif bagi orang Melayu yang mungkin melihatnya sebagai usaha untuk mengelabui mata mereka.

Chin Peng bagaimanapun mengetepikan pandangan Musa itu dengan menekankan yang kader-kader PKM memang cukup terlatih dari segi penguasaan bahasa termasuk dialek sehingga mampu meyakinkan orang Melayu.

Keyakinan Chin Peng itu dipercayai berdasarkan kejayaan anasir komunis menyusup masuk ke dalam badan-badan agama di awal penubuhan PKM selain mempengaruhi individu dengan latar agama untuk menyertai gerakan itu walaupun pada asalnya atas dasar perjuangan nasionalis.


Antara pemimpin PKM yang mempunyai latar pendidikan agama ialah Musa dan Samsiah Fakeh. Musa yang mendapat pendidikan agama di Sekolah Agama Al Mashor, Pulau Pinang ialah Presiden Persatuan Penuntut Melayu Al Mashor dari 1939 hingga 1941.

Penubuhan Parti Nasionalis Melayu (MNP) pada September 1945 pula mengikut dokumen rasmi itu digerakkan atas cadangan Mokhtaruddin Lasso iaitu anggota Parti Komunis Indonesia (PKI), yang ketika itu menjadi Ketua Editor akhbar Suara Rakyat yang dinamakan semula selepas mengambil alih operasi Berita Perak.-UMO

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: