Selasa, Jun 30, 2015

Parti cauvinis..?


Kenyataan Presiden Pas, Hadi Awang baru-baru ini bahawa parti itu sedia menjalin kerjasama dengan mana-mana parti politik kecuali yang cauvinis, menarik perhatian. Walaupun tidak menyebut nama mana-mana parti tetapi ramai tahu ia merujuk kepada DAP.

Sememangnya apa yang Hadi cakap tidak dapat disangkal lagi. Buatlah apa pun, imej DAP sebagai parti rasis masih tebal. Sepanjang kerjasama pakatan selama ini, peranan Pas sedikit sebanyak dapat membantu 'memulihkan' persepsi dalam kalangan sebahagian orang Islam ke atas DAP.

Kini dengan terburainya muafakat antara kedua-dua parti itu, DAP terpaksa bergantung kepada usahanya sendiri selain PKR untuk mendampingi dan meyakinkan orang Melayu.


Kita dapat tahu, langkah-langkah sedang diperhebatkan untuk mempengaruhi golongan muda Melayu terutama yang liberal, dengan apa sahaja cara.

Apatah lagi parti itu ke hadapan dan menguasai pengolahan permainan persepsi dalam isu-isu semasa. Mudah untuk menangguk di air keruh termasuk bagi menjadi juara kepada orang Melayu.

Sudah berulang kali terbukti dalam mendapatkan sokongan Melayu, DAP bersandiwara. Sejarah tidak pernah menipu. Dari dulu lagi, para pengasas parti itu sanggup bersongkok, bersimpuh di tangga surau dan 'menjiwai' Melayu seperti di Singapura.


Begitu juga dengan generasi baru DAP yang sanggup menggunakan ayat suci al-Quran dan Hadis serta jolokan tokoh pejuang Islam silam. Apabila sokongan diperoleh dan kemenangan dalam pilihan raya dicapai, kepentingan Islam dan Melayu dinafikan, dihina, dibiarkan terpinggir dan lemah.

Lihatlah juga apa berlaku di Pulau Pinang. Slogan demokratik, kebebasan dan keadilan untuk semua, adalah muslihat semata-mata tetapi akhirnya DAP lebih menjaga kepentingan satu kaum sahaja.

Buatlah kajian tentang kedudukan dan kuasa dalam parti itu hinggalah soal pendirian, polisi dan rekod perjuangannya. Aneh, DAP mendabik dada sebagai parti pelbagai kaum tetapi Melayu, India dan etnik lain sekadar picisan malah menjadi alat untuk mengabui masyarakat.


Rata-rata orang Melayu dalam DAP akan keluar dengan penyesalan. Itulah hakikatnya. Seperti kata bekas Naib Pengerusi DAP, Zulkifli Mohd. Noor, harga Melayu kepada DAP hanya 50 sen. Adalah amat memalukan, dunia telah lama berubah tetapi DAP masih di takuk lama.

Keterbukaan yang ditunjukkan untuk menarik ramai Melayu hanyalah kosmetik tetapi lebih kepada menjayakan agenda agung satu kaum. Jadi, belum terlewat untuk Pas bangkit tersedar sebelum mudarat lebih besar.

Kita setuju dengan Hadi, yang meyakinkan lagi kita padahnya berkawan dengan parti yang cauvinis.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: