Sabtu, Jun 27, 2015

Sarawak Report cabar NST buktikan pengubahsuaian dokumen PetroSaudi?


Laman pendedah maklumat Sarawak Report mencabar akhbar New Straits Times Press (NSTP) membuktikan pengubahsuaian dokumen PetroSaudi International yang dilaporkannya dalam berita penangkapan bekas pengarah syarikat itu, Xavier Andre Justo.

Menurut Sarawak Report, dokumen yang dimaksudkan NSTP dalam laporannya adalah persembahan slaid "JV Structure Steps Plan", yang setakat ini cuma menunjukkan ia pernah dibuka Justo yang menggunakan nama pengguna "xavierj" pada 17 Januari 2013.

"Bagaimanapun, tiada bukti apa pun bagi menyokong dakwaan yang Justo mengubahsuai atau menukar dokumen asal – beliau sekadar membuka dan menyalin dokumen itu," kata Sarawak Report.

"Bagaimana kami boleh tunjukkan tiada pengubahsuaian (oleh Justo)?

"Kami boleh lakukannya kerana seperti PetroSaudi sendiri, kami menyimpan semua versi dokumen ini dari salinan bahan di pelayan mereka," kata Sarawak Report.

Berdasarkan semakan mereka, satu-satunya pengubahsuaian yang dilakukan dibuat firm guaman White & Case, pembikin asal dokumen itu yang menggunakan nama "WC users" pada 22 September 2009.


"Perubahan yang dilakukan sekadar menambah nama satu syarikat Jersey yang diperbadankan beberapa jam selepas mereka menerbitkan power point itu pada 21 September 2009.

"White & Case mengedarkan kemaskini itu dengan emel penjelasan yang versi kemaskini pada 22 September 2009 ini sama dengan yang dimuat naik ke Sarawak Report," katanya lagi.

NSTP menyiarkan penangkapan Justo pada muka hadapan akhbar itu, Rabu lalu.

Bagaimanapun, mereka meragui tindakan akhbar itu menghantar wartawan mereka ke Bangkok pada hari Selasa bagi melaporkan "wayang" penangkapan Xavier yang disebut sebagai sumber kepada emel dibekalkan kepada Sarawak Report.

"Kami boleh sahkan tiada bukti dikemukakan setakat ini bagi menyokong dakwaan 'putar belit' yang dibuat NSTP sejak 48 jam lalu dan dipetik beberapa media, penulis blog dan ahli politik Umno," katanya. – TMI

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: