Jumaat, Jun 19, 2015

Benarkah Pas tidak akan tinggalkan kerajaan PKR Selangor?


Pas tetap dengan pendirian untuk tidak akan sekali-kali meninggalkan kerajaan PKR Selangor meskipun parti itu kini telah terputus hubungan dengan satu lagi sekutunya, DAP.

Bekas Setiausaha Agung Pas yang kini Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, semua pemimpin Pas terutama Exco negeri itu telah diarah supaya jangan sekali-kali meninggalkan kerajaan negeri, sebaliknya akan terus bersama mentadbir Selangor.

Malah jelas beliau, Pas sejak dahulu lagi terutama sewaktu krisis Menteri Besar Selangor di bawah pemerintahan Tan Sri Khalid Ibrahim masih bersama-sama dalam kerajaan negeri, sekali gus berjaya menyelamatkan kerajaan Selangor.

“Pendirian Pas Pusat sendiri mahu supaya Pas Selangor jangan tinggalkan kerajaan Selangor dan Pas tak pernah tinggalkan kerajaan Selangor. Dulu pun ketika semasa Tan Sri Khalid pecat semua Exconya, Pas masih dalam Exco dan mereka selamatkan kerajaan Selangor.

“Kalau Pas tinggalkan Selangor dan tiada dalam kerajaan itu (Selangor), tiada lagi kerajaan,” katanya dalam sidang media khas di Pejabat Perhubungan Pas Negeri Terengganu di sini hari ini.

Ada pihak membayangkan jika Pas dan DAP masih bersama dalam kerajaan Selangor dan PKR mengambil jalan selamat dengan terus bekerjasama dengan kedua-duanya, keadaan itu boleh mencetuskan suasana politik tidak stabil dan penuh hipokrit.

Ketika Pas mengumumkan pendiriannya itu, timbul desas-desus bahawa kemungkinan sebilangan pemimpinnya akan ‘beralih arah’ jika parti alternatif diwujudkan bagi menggantikan Pas dalam pakatan pembangkang.

Mustafa berkata, keadaan di Selangor berbeza dengan di Pulau Pinang kerana Pas hanya mempunyai satu kerusi dalam kerajaan negeri yang diterajui DAP, menyebabkan mereka boleh diperlekehkan.

Beliau memberitahu, DAP lebih bergantung kepada PKR dan bukan Pas untuk memerintah Pulau Pinang dan atas faktor itu, DAP tidak boleh sewenang-wenang mengambil mudah terhadap sokongan PKR.

“DAP jangan pula cakap mereka tak bergantung kepada PKR, jangan. Kalau PKR pull out kerajaan (Pulau Pinang) jatuh. Dengan Pas bolehlah cakap (DAP pandang rendah Pas) sebab Pas ada satu kerusi saja,” katanya.

Beliau seterusnya berpendapat, Pas masih dalam pakatan pembangkang bersama-sama PKR dalam meneruskan perjuangan politik hasil hubungan melalui pembentukan Barisan Alternatif pada 2001.

“Berdasarkan pengalaman dalam Barisan Alternatif pada 2001, Pas dengan DAP masih berjalan. Tapi DAP tak nak dah dan kita tak boleh paksa orang yang tak nak. Oleh kerana DAP dah putuskan semua sekali dengan Pas maka macam mana kita nak kahwin kalau orang tak nak dengan kita,” katanya.

Mustafa turut mengakui Pas tentu berdepan kesukaran sekiranya bergerak bersendirian PKR manakala tiada parti mampu memerintah negara tanpa bantuan dan kerjasama parti-parti lain.

Ditanya kemungkinan Pas bersedia bergabung dengan UMNO selepas ini, beliau bagaimanapun berkata, perkara itu tidak berbangkit apatah lagi ketika ini UMNO dilanda kemelut dan konflik kepemimpinan.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Kisah Sukses berkata...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH ATAS BANTUANGNYA AKI,RUSLAN, KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAHKAN ANDA HUBUNGI LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..THANZ ROOMX ZHOBATH



JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
THNKS ROOMX SOBAT