Ahad, Jun 07, 2015

Tahaluf siyasi mesti diteruskan?


UMNO sukses kerana politik Perikatan dan Barisan Nasional. Pas, pada mulanya, mengharamkan tahaluf siyasi Umno, MCA dan MIC tetapi akhirnya - lama kemudian - kerana realpolitik mengikut teladan Umno apabila Pas berpakat dengan Semangat 46 dalam PRU7 dan berjaya menghancurkan Umno Kelantan hingga sekarang - sudah 25 tahun.

Tahaluf siyasi Pas dengan DAP dan PKR dalam PRU12 dan PRU13, saya anggap amat berjaya walaupun tidak seperti diharapkan oleh ketiga-tiga parti. DAP yang meletak bilangan calon terkecil memenangi lebih bilangan kerusi dari PKR dan Pas yang menurunkan calon seramai Umno. DAP meletak calon di kawasan yang dilihat winnable yakni peluang kemenangan besar. Apa pun jika Pas mahu berkongsi kuasa dengan DAP dan PKR di Putrajaya, suka-duka, kerjasama dengan kedua-dua parti mesti tidak putus.

Keputusan Pilihan Raya Presiden Pas seperti diramal dibolot oleh puak ulama - terang tanpa perlu disuluhkan lagi - manifestasi kebangkitan semula agama bukan politik. Pas dengan kepimpinan ulamanya akan memberi Pakatan Rakyat kekuatan baru, sekali gus implikasi baharu dan dimensi besar dalam PRU14. Kerana Pas di bawah kepimpinan Tok Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi - Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man - akan kemudikan perahu hudud Pas tanpa ragu, takut dan segan lagi, dalam atau di luar Pakatan Rakyat. Sekutu Pas, DAP mungkin tidak selesa dalam perahu bersama dengan Hadi dan Tuan Ibrahim. DAP ada dua pilihan: turun dari perahu itu atau terus duduk bersama. Apa pun keputusan yang diambil oleh DAP camaraderie (semangat persahabatan) dalam Pakatan Rakyat tidak lagi seperti dahulu.


Dominasi puak ulama atas puak politiking yang berimaginasi keterlaluan adalah hasrat perwakilan Pas dan akar umbinya. Kini pengundi Melayu Islam senang membuat pilihan: menyokong Umno atau Pas dipimpin ulama yang mendahulukan agama dari segala-galanya. Apa pun kita juga perlu ambil kira realpolitik, geopolitik, globalisasi dan masyarakat dan kehidupan pelbagai bangsa dan agama di negara kita dan gaya hidup yang kontemporari serta sesuai dengan tuntutan zaman.

Saya boleh mendakwa mengenali - bau bacang - dengan Ustaz Ahmad Awang, ulama tegar dan veteran Pas yang dikalahkan oleh Hadi terang dan nyata. Sebagai Ketua Pas Perak Ustaz Ahmad menolak bulat-bulat pembentukan kerajaan Pas / Umno di Perak selepas pilihan raya 2008. Apa pun sebabnya lain kali kita bercerita.

Saya lebih kenal Tok Guru Haji Hadi daripada Ustaz Ahmad. Saya puji Ustaz Ahmad yang pernah bertugas bersama dengan saya di Jabatan Perdana Menteri satu masa silam kerana menyemarakkan proses demokrasi dalam Pas setelah sekian lama presiden parti menang tanpa bertanding. Ustaz Ahmad sedar amat sukar untuk mengalahkan seorang incumbent atau penyandang.

Satu peringatan apa lagi jika penyandang itu seorang perdana menteri. Bukan mudah dan banyak risikonya. Tidak mustahil penyandang boleh ditewaskan jika rekod dan tindak-tanduknya itu tidak bermanfaat dan merugikan sangat.

Bercakap tentang Parti Islam terutama yang berjaya, siapa pun tidak akan lupa Parti Keadilan dan Pembangunan Turki (AKP) di bawah kepimpinan Recip Tayyip Erdogan yang mempunyai ramai peminat dalam kalangan profesional dan separa profesional Pas yang sedih rata-rata gagal mempertahankan kedudukan mereka dalam pilihan presiden Pas pada Khamis. Semoga mereka yang berbakat dan berpotensi antara yang kalah dan juga tidak bertanding diberi peranan oleh kepimpinan baharu.

Erdogan sudah berkuasa selama 12 tahun sebagai Perdana Menteri dan kini Presiden. Jika AKP memenangi PRU Turki hari ini dan diramal begitu, Erdogan akan muncul sebagai Charles de Gaulle atau Vladamir Putin negara itu. Kenapa Erdogan dan AKP berjaya? Mungkin sebagai iktibar kepada Pakatan Rakyat, Pas khususnya.

Erdogan “menjinakkan” musuh dan bakal musuhnya termasuk jeneral dan ketua institusi sekularis Turki. Terpenting Erdogan berjaya antaranya membawa kemakmuran, kestabilan politik dan ekonomi serta dasar luar yang proaktif. Dalam kalangan kita belum berkuasa sangat lagi pun telah pun menakut-nakutkan rakyat biasa, Melayu dan bukan Islam. Pujuk dan jinakkan mereka terlebih dahululah!

Potensi Pakatan Rakyat menang dalam PRU14 cerah jika kepimpinan Pakatan Rakyat disenangi. BN bukan kuat sangat. Umno nampak tidak popular tetapi masih teguh dan siapa underestimate Umno tidak bijak. Pakatan Rakyat tidak ada muka baharu sebagai alternatif kepada Najib Tun Razak; kata Speaking, kepimpinan Pakatan Rakyat adalah “lack-lustre”.

Kenapa tidak ketengahkan Rafizi Ramli, Azmin Ali, Zairil Khir Johari, Liew Chin Tong, Tony Phua, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz dan Datuk Nik Amar Nik Abdullah? Pakatan harus timbulkan ramai lagi pemimpin yang benar-benar muka baharu - bersih dari skandal dan bakal gosip - barulah Umno terpinga-pinga! Saya suka lihat parti saya tercengang-cengang dengan pendekatan baru Pakatan Rakyat.

Jika ini berlaku, Pakatan Rakyat dengan kepimpinan ulama dan profesional daripada PKR dan DAP akan memberi cabaran terhebat pada parti pemerintah. BN bahkan Umno bukan kebal, kedua-dua tidak harus dibiar dengan impunity seperti sekarang.

Apa pun awasi nasihat saya ini - Umno banyak pengalaman barangkali belum dilalui Pas, DAP dan PKR, justeru mengalah BN di Sabah dan Sarawak serta di luar bandar dan di majoriti kampung tradisional Melayu di Semenanjung, adalah satu perkara yang amat sukar tetapi tidak mustahil.

Pakatan Rakyat mesti lebih fokus dan strategik dalam kempen mereka menentang parti pemerintah. Begitu juga Umno mesti lebih fokus, pintar dan strategik dalam menggunakan kuasa serta largesse dan pork - barrel politiknya dengan lebih adil dan saksama serta lebih menyeluruh.

Oleh : TAN SRI ABDULLAH AHMAD

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Kisah Sukses berkata...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH ATAS BANTUANGNYA AKI,RUSLAN, KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAHKAN ANDA HUBUNGI LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..THANZ ROOMX ZHOBATH



JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
THNKS ROOMX SOBAT