Jumaat, Jun 26, 2015

Nizar 'Lambai' patut lepas jawatan Ketua Pembangkang DUN Perak?


IPOH – Dewan Pemuda Pas Kawasan Ipoh Timur membantah pendirian DAP negeri yang mahu mengekalkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN) sedangkan bekas Menteri Besar itu tidak lagi memegang sebarang jawatan utama dalam Pas.

Ketuanya, Salman Saleh berkata, situasi semasa dalam pakatan pembangkang memperlihatkan kewajaran supaya jawatan Mohammad Nizar itu diserahkan kembali kepada DAP kerana parti itu mempunyai 18 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) berbanding Pas dan PKR yang masing-masing hanya mempunyai lima wakil di DUN.

“Sehubungan itu, kami mendesak supaya Badan Perhubungan Pas Perak menasihatkan agar Mohammad Nizar yang juga ADUN Changkat Jering melepaskan jawatan sebagai Ketua Pembangkang DUN Perak.

“Pas Perak perlu membuat pendirian supaya menolak jawatan Ketua Pembangkang setelah episod ‘serangan’ DAP terhadap Presiden dan Majlis Syura Pas sebelum ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.


Pengerusi DAP negeri, Nga Kor Ming sebelum ini dilaporkan bersetuju untuk mengekalkan Mohammad Nizar selaku Ketua Pembangkang DUN Perak biarpun gabungan pakatan pembangkang telah berakhir.

Menurut Kor Ming, keputusan itu dicapai sebulat suara dalam mesyuarat bulanan jawatankuasa DAP negeri baru-baru ini dengan alasan Mohammad Nizar memiliki kewibawaan untuk terus mengetuai pembangkang di negeri ini.

Dalam pada itu, Salman berkata, DAP perlu menghormati pendirian Pas dalam perkara tersebut berikutan tindakan mengekalkan Mohammad Nizar bukanlah merupakan jalan terbaik bagi mengukuhkan hubungan antara kedua-dua parti berkenaan.

“Tohmahan yang selama ini mengatakan Pas adalah ‘boneka’ kepada DAP akan menjadi senjata UMNO dan Barisan Nasional (BN) jika Datuk Seri Mohammad Nizar dikekalkan.

“Sekiranya DAP masih mahu kerusi Ketua Pembangkang kekal kepada Pas, biarlah Pas sendiri atau majlis pakatan pembangkang yang menentukan siapakah paling layak untuk mendudukinya,” katanya.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Unknown berkata...

Kenapa kisah sukses pasal 4D haram jadah sibuk kat blok perjuangan ini ....