Isnin, September 30, 2013

Mukhriz hukum pengundi Cina di Kedah, kata Teresa Kok Andartu?


Teresa Kok mengatakan Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Mahathir menunjukkan tanda-tanda seorang menteri besar yang pendendam dan kelihatan ingin menghukum masyarakat Cina kerana tidak mengundi Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu.

Ahli Parlimen Seputeh itu mengatakan Mukhriz menunjukkan sikap tidak wajar apabila menyatakaan beliau tidak akan melayan permintaan dari sekolah Cina di Kedah.

"Mukhriz perlu menerima pengundi berhak untuk memilih siapa yang mereka mahu sokong dan beliau perlu sedar bahawa pengundi Cina juga merupakan pembayar cukai,” kata Kok dalam satu kenyataan hari ini.

"Maka diskriminasi ke atas masyarakat Cina dan sekolah Cina adalah amat tidak adil, tidak demokratik dan tidak boleh diterima," katanya.

Calon naib presiden Umno itu pada Selasa lepas memberitahu pemberita di Shah Alam bahawa pentadbirannya akan menumpukan pada sekolah kebangsaan kerana beliau tidak dapat mengabaikan golongan yang memilih BN di Kedah.


“Saya nak bersifat adil tapi saya pun manusia juga. Akhirnya saya terpaksa membantu orang yang bantu saya dulu.“Jadi kalau ada yang lebih-lebih tu barulah saya bantu orang lain,” katanya seperti dipetik dalam satu laporan media.

Kok berkata Mukhriz sebelum ini juga telah menimbulkan saranan agar sekolah vernakular digantikan dengan sekolah aliran tunggal untuk memupuk perpaduan.

"Saya nak beritahu pada dia, bahasa atau vernakular bukan penyebab polarisasi kaum, tetapi kerajaan yang tidak adil adalah penyebabnya.

”Semalam Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) menegaskan perpaduan antara kaum di Malaysia tidak akan tercapai selagi sekolah vernakular wujud di Malaysia.


Yang Dipertuanya, Profesor Madya Dr Asyraf Wajdi Dusuki, berkata selagi tiada sekolah satu aliran, perpaduan nasional tidak akan dicapai.

“Mantan Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew mengambil langkah bijak semasa keluar dari Malaysia, langkah pertama yang dilaksanakan adalah sekolah satu aliran menggunakan pengantaraan Bahasa Inggeris.

“Memang benar pendidikan dalam bahasa Cina masih diajar di Singapura tetapi ianya merupakan inisiatif institusi pendidikan swasta dan bukannya ditanggung kerajaan seperti sekolah jenis kebangsaan di Malaysia.

“Jika di peringkat sekolah rendah lagi tiada interaksi kaum di antara murid dan majikan Cina masih mahu mengambil pekerja fasih berbahasa Mandarin atau Kantonis, maka selagi itulah sikap prejudis antara kaum tidak dapat dihakis daripada budaya masyarakat Malaysia,” katanya dalam satu simposium Mendepani Agenda Asing dan Melayu Dalam Krisis Kepimpinan yang diadakan di Putrajaya semalam.

Suara Politik
Belantan

3 ulasan:

Unknown berkata...

Bagus tu...

biar rasa langit itu tinggi...


Padan muka. Minta tolong pada DAPigs pula....

APA MACAM ....?

PASDAPX berkata...

Bodoh punya BABI BETINA KOK.. ko dh ganyang Melayu dan BN cukup2 lepas tu ko nk suruh UMNO / Mukriz kasi 5 stars red carpet pd CINA BABI MALAYSIA??

Pegi mamposlah..aku support Mukriz sepenuhnya dn jgn undur atau lemah dgn ugutan BABI DAP!!

kamal berkata...

Cakap Teresa kock sememangnya ngarut.dia umpama kuman diseberang nampak gajah depan Mata dia saja butakan.puiiihhhh