Jumaat, September 27, 2013

DAPig Guan Eng terus didesak bersumpah?


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng terus menerima desakan supaya bersumpah dengan kitab Bible di mana-mana gereja bagi membuktikan beliau tidak terlibat dalam penyelewengan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu Disember tahun lalu.

Pengerusi Jaringan Cina Malaysia Selangor, Tan Kong Ping berkata, perkara itu penting memandangkan Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang sering mengangkat diri sebagai seorang yang berintegriti tinggi.

"Sehingga hari ini, Guan Eng masih belum menyahut desakan itu. Beliau perlu angkat sumpah dengan kitab Bible bagi membuktikan kepada semua masyarakat Cina dan Kristian di Pulau Pinang bahawa beliau bukan seorang kaki penipu serta pembohong.

"Ini penting kerana Lim Guan Eng selalu mengatakan beliau seorang yang berintegriti tinggi serta menyalahkan orang lain sekiranya ada masalah membabitkan diri beliau atau DAP," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Guan Eng sebelum ini didesak pelbagai pihak untuk mengangkat sumpah di gereja bagi menafikan penglibatannya dalam penipuan pemilihan CEC lalu.

Ahli Parlimen Bagan itu didakwa membawa sebanyak 547 perwakilan haram yang kebanyakannya dari Pulau Pinang untuk mengundi pemimpin tertentu dalam pemilihan CEC.

Tetapi pada masa sama, sebanyak 753 perwakilan DAP tidak diberi notis untuk menghadiri mesyuarat tersebut.

DAP pada 15 Ogos lalu akhirnya akur untuk mengadakan pemilihan semula CEC selepas pemilihan tahun lalu didakwa wujud penyelewengan kerana parti itu dikatakan gagal memberi notis kepada 753 perwakilan yang merupakan ahli sah untuk mengundi.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: