Khamis, September 26, 2013

DAP Insider : Terbongkar 7 Kaedah Penipuan CEC DAP Ke-16?


Blog DAP Insider membongkar dan memberikan tujuh kaedah penipuan semasa pemilihan Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP kali ke-16 pada 15 dan 16 Disember 2012 di PISA Pulau Pinang.

Dakwa blog itu, penipuan tersebut dilakukan oleh Dinasti Lim (Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng) menggunakan khidmat panglima perangnya, Anthony Loke dan Tony Pua :

1.Mengeluarkan notis kepada perwakilan untuk memanggil Kongres Kebangsaan dalam tempoh kurang dari 10 hari. Ianya dilakukan secara senyap supaya tidak menarik perhatian orang dalam dan luar parti.

2.Notis hanya diberikan kepada 1726 orang perwakilan dari cawangan Sijil A yang telah dikenal pasti sebagai orangnya. Jumlah keseluruhan perwakilan adalah 2576 orang. Sebanyak 1300 perwakilan yang dikenal pasti menentangnya tidak diberikan notis.

3.Notis turut diberi kepada 547 orang perwakilan haram yang dipilih oleh Anthony Loke dan Tony Pua yang mana 547 orang itu adalah orang-orang yang boleh mengikuti arahan mereka.

4. Perwakilan tidak dibekalkan senarai 2576 orang yang layak mengundi pada hari berkenaan. Sedangkan perlembagaan menetapkan setiap perwakilan perlu diberikan senarai perwakilan-perwakilan yang layak mengundi untuk memilih CEC.

5.Lim Guan Eng melantik pembantu setia bapanya, Pooi Weng Keong sebagai pegawai pengurus pemilihan.

6.Tempat mengundi dan kotak undi berasingan untuk 547 perwakilan haram yang dipilih oleh Anthony Loke dan Tony Pua. Satu laluan khusus telah disediakan untuk perwakilan haram ke tempat pengundian supaya tidak disedari oleh perwakilan lain dan kumpulan Lima Harimau.

7.Perwakilan haram hanya diminta mengundi enam nama sahaja, sepatutnya mereka perlu mengundi 20 nama untuk mengisi CEC. Mereka hanya diminta untuk mengundi Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Chong Chieng Jin, Anthony Loke dan Vincent Wu. Selebihnya 14 nama lagi akan ditandakan oleh pasukan yang diketuai Anthony Loke dan Tony Pua.

Menurut blog itu, kebiasaanya keputusan pemilihan CEC yang diadakan sebelum ini akan diumumkan sekitar jam 5 atau 6 petang, namun CEC ke 16 berlaku kelewatan yang sangat ketara kerana pasukan Anthony Loke dan Tony Pua memerlukan masa yang panjang untuk melakukan ‘penyelewengan’ supaya ia nampak logik dan tidak dipertikaikan oleh perwakilan.

Akhirnya keputusan CEC diumumkan menjelang jam 9 malam. Keputusan tersebut adalah keputusan yang sama seperti yang dirancangkan oleh Lim Guan Eng, Anthony Loke dan Tony Pua.

Lim Kit Siang – 1607 undi
Lim Guan Eng – 1576 undi
Karpal Singh – 1411 undi
Chong Chieng Jin – 1211 undi
Anthony Loke – 1202 undi
Vincent Wu – 1202 undi
Tan Kok Wai – 1199 undi
Gobind Singh – 1197 undi
Tony Pua – 1162 undi
Teng Chang Kim – 1152 undi
Fong Kui Lun – 1137 undi
Nga Kor Ming – 1075 undi
Chong Eng – 1006 undi
Chow Kon Yeow – 986 undi
Liew Chin Tong – 984 undi
M. Kulasegaran – 984 undi
Boo Cheng Hau – 958 undi
Teresa Kok – 925 undi
Teo Nie Ching – 903 undi
Ngeh Koo Ham – 824 undi

“Apabila keputusan diumumkan, ahli senior DAP, Dr Tan Seng Giaw menjadi marah dan membuat kecaman secara terbuka bahawa terdapat penipuan dan manipulasi undi.

“Ramai perwakilan dan calon-calon CEC terkejut bagaimana Anthony Loke, Vincent Wu dan Tony Pua mendapat undi yang begitu tinggi mengatasi mereka yang lebih senior dan mempunyai penyokong yang ramai seperti Teng Chang Kim, Boo Cheng Hau dan Chow Kon Yeow. Mereka merasakan ini satu keputusan yang tidak masuk akal,”dakwa blog itu.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: