Ahad, September 15, 2013

DAPig Lim & Sons Sdn Bhd gagal tadbir parti?


DAP disifatkan sebagai parti yang amat luar biasa dan pelik di dunia memandangkan hanya dikuasai oleh satu 'dinasti' keluarga sahaja walaupun selama ini parti itu melaungkan slogan kononnya memperjuangkan prinsip demokrasi.

Pemimpin Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) Kedah, Zamil Ibrahim berkata, sejak kira-kira 47 tahun lalu, DAP hanya dikuasai oleh keluarga Lim, daripada bapa kepada anak.

"Walaupun sudah berdiri sejak 47 tahun lalu, parti yang kononnya memperjuangkan amalan demokratik hanya dikuasai oleh kaum keluarga Lim yang diterajui Lim Kit Siang sebagai Penasihat dan anaknya, Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Agung," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Selain itu, Zamil mendakwa, DAP juga masih 'gagal' memahami Perlembagaan parti itu sendiri walaupun terdapat ramai peguam dalam kalangan ahlinya.


Dakwanya, perkara itu terbukti apabila Guan Eng tidak memahami Perlembagaan parti berikutan notis 10 minggu bagi kongres pemilihan untuk mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC).

"Ahli-ahli parti itu juga kurang pandai mengira. Bagaimana kertas undi yang hanya berjumlah 1,823 boleh disilap kira dan mengambil masa selama tiga minggu?" ujar beliau.

Mengulas lanjut, Zamil memberitahu, DAP sering menghentam dan mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kononnya menjalankan pilihan raya secara tidak adil tetapi hakikatnya parti itu sendiri tidak mampu mengurus CEC mereka secara telus.

Katanya, jika benar dakwaan 500 perwakilan tidak hadir maka ini merupakan satu rekod negara kerana mustahil berlaku perwakilan seramai itu gagal menghadirkan diri dalam pemilihan parti.

"Parti yang ditadbir oleh dinasti Lim itu mendakwa terdapat 500 surat pengakuan rasmi daripada perwakilan DAP yang tidak dapat menghadiri pemilihan CEC parti.

"Namun sehingga kini Pendaftar Pertubuhan (ROS) masih belum menerima walaupun satu daripada surat pengakuan asal yang didakwa telah ditandatangani perwakilan yang tidak hadir pada pemilihan CEC parti itu 15 Disember lalu," ujarnya.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: