Rabu, November 17, 2010

Skandal kerajaan Selangor : Penyelewengan dalam pentadbiran Selangor bertambah ketara!

Kerajaan Negeri Selangor terus berdepan dengan masalah penyelewengan kuasa. Selepas kes pengurusan pasir di beberapa lokasi sekitar negeri itu, kini Selangor dihantui dakwaan salah guna kuasa dan penyelewengan yang berlaku dalam Yayasan Selangor dan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Kancah kontroversi di bawah pentadbiran Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membuak-buakkan kemarahan rakyat negeri itu kerana sikap dan cara tindakan diambil oleh Khalid dalam menyelesaikan masalah itu.

Keputusan beliau dalam kedua-dua kes itu dikatakan hanya untuk menyelamatkan suku sakatnya, Pengurus Besar Yayasan Selangor Ilham Marzuki dan Pengurus Besar PKNS Osman Omar.

Untuk makluman, kedua-dua pengurus besar itu dilantik dengan persetujuan Khalid.

Perkara yang menimbulkan kehairanan kita, pertumbuhan ekonomi Selangor belum menampakkan perubahan, sebaliknya semakin galak kewangan negeri itu dibelanjakan semahu-mahunya.

Sudah tentu perkara sebegini cepat dihidu oleh rakyat yang melihat sesuatu yang tidak kena dan tidak betul caranya. Apatah lagi rakyat mempersoalkan pengurusan perbadanan ekonomi dan yayasan kebajikan boleh melakukan pembaziran dan ketidakcekapan mengurus.

Dalam kes Yayasan Selangor, sebagai sebuah yayasan kebajikan, pihak pengurusannya sepatutnya meletakkan kepentingan pendidikan anak luar bandar sebagai keutamaan.

Tetapi kos penganjuran melibatkan makan tengah hari yang terlalu tinggi dan tidak munasabah serta membazirkan itu telah mengundang rasa dukacita Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah sehingga membatalkan keberangkatan baginda ke majlis makan tengahari Sambutan Ulang Tahun Ke-40 Yayasan Selangor yang dijadualkan berlangsung di Asrama Tun Dr. Ismail, Kampung Pandan, Kuala Lumpur semalam.

Cara Kerajaan Negeri Selangor menangani kes ini seolah-olah Khalid tidak mampu menguruskan negeri ini. Semua serba tak kena. Kerajaan negeri tidak boleh mengambil masa terlalu lama untuk bertindak tegas terhadap pihak-pihak yang terlibat.

Khalid ada penasihat. Dia juga ada pakar. Anwar Ibrahim pun dah lama dilantik penasihat kerajaan negeri. Tak mungkin dia tidak tahu mengurus. Kerajaan Negeri Selangor yang diterajui oleh PKR yang berkongsi bersama DAP dan Pas kata mereka kerajaan yang bersih. Tetapi apa sudah berlaku sejak Mac 2008 hingga sekarang.

Dari hari ke hari, banyak terbongkar kelemahan pentadbiran kerajaan di bawah pakatan di Selangor. Kita percaya, seluruh rakyat negeri itu juga sudah 'membuka mata' mereka melihat tipu helah kerajaan negeri.

Banyak kita dengar, kalau begini pentadbiran negeri terus di bawah pakatan, bermakna parahlah masa depan Selangor. Mengurus perbadanan negeri tak pandai, urus yayasan pun tak reti, macam mana hendak menguruskan negeri.

Hakikatnya, untuk melantik pengurus besar sesebuah jabatan kerajaan negeri atau yayasan kebajikan perlulah individu itu mempunyai integriti tinggi dan menghayati matlamat organisasi.

Jalan yang terbaik adalah Khalid sepatutnya melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Selangor!!!

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

Mordecai Kucai berkata...

Dulu komunis buat rompakan bersenjata di siang hari di kedai kedai emas untuk mencari wang perbelanjaannya.

Sekarang komunis memerintah Negeri Senagor dan dengan tujuan yang sama merompak di siang hari juga.