Jumaat, November 19, 2010

MB Khalid serba tak tahu kepanasan : Lagi 'ketegasan' pada anak syarikat S'gor!

Gambar : MB Khalid serba tak tahu bersama dengan Exco yang juga serba tak tahu ,Teresa Kok .

Selepas kontroversi perbelanjaan mewah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan yayasan negeri didedahkan oleh media,UMNO Selangor dan para blogger, kerajaan Selangor kini lebih 'bertegas' terhadap anak syarikatnya.

Sehubungan itu, Menteri Besar Serba Tak Tahu Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim mengarahkan semua anak syarikat negeri mendapatkan kelulusan Perbadanan Menteri Besar (MBI) terlebih dahulu sebelum menganjurkan sebarang aktiviti, termasuk sambutan perayaan atau ulang tahun.

Katanya, ini ekoran kerajaan negeri sedang mengemaskini perjalanan anak syarikat dan agensi kerajaan secara holistik bagi memastikan pengurusan dibuat dengan telus, bertanggungjawab dan cekap.

"Kelulusan tersebut termasuk antara lain (melibatkan) kelulusan belanjawan bagi penganjuran majlis, senarai jemputan dan aturcara.

"Dengan cara ini, kerajaan negeri dapat memantau penganjuran aktiviti oleh anak-anak syarikat seterusnya dapat mengawal perbelanjaan supaya ia munasabah dengan majlis itu bagi mengelak pembaziran wang rakyat," katanya.

Keputusan itu dipercayai ekoran kontroversi perbelanjaan PKNS dan Yayasan Selangor.

Yayasan itu kini disiasat ekoran perbelanjaan RM300,000 untuk majlis ulang tahunnya yang menyebabkan Sultan Selangor membatalkan kehadiran.

Manakala semua aktiviti membabitkan Jabatan Perhubungan Awam PKNS pula dibekukan ekoran dakwaan salah guna kuasa, termasuk tajaan jamuan majlis perkahwinan angkasawan negara yang dilaporkan bernilai lebih setengah juta ringgit.

Dalam kenyataan hari ini, Khalid berkata, anak syarikat akan hanya dibenarkan melantik syarikat pengurusan acara jika benar- benar perlu, dengan alasan yang kukuh dan melibatkan perbelanjaan yang tidak keterlaluan serta setimpal.

Bagaimanapun, menurut Khalid lagi, perkara itu tidak digalakkan sebaliknya anak syarikat dicadangkan menggunakan tenaga kerja dan kakitangan sedia ada.

"Kerajaan negeri berpendapat cara ini sudah tentu akan menjimatkan lagi perbelanjaan dan wang yang dijimatkan ini dapat disalurkan ke tempat atau kepada individu yang sepatutnya sejajar dengan konsep Merakyatkan Ekonomi Selangor dan Hasil Negeri untuk Rakyat.

Komen : Kenapa baru sekarang MB Khalid baru nak memikirkan tentang nak Merakyatkan Ekonomi Selangor! Kalau tidak dengan pendedahan oleh media,UMNO Selangor dan para blogger, apakah MB Khalid akan tutup sebelah mata untuk MengKRONIkan Ekonomi Selangor!

Bagaimana pula dengan cabaran dari Datuk Noh Omar terhadap MB Khalid agar beliau meminta maaf kepada seluruh rakyat Selangor jika Datuk Noh mendedahkan secara terperinci kos lebih RM800,000 yang didakwanya merupakan perbelanjaan sebenar majlis tersebut. Sanggupkah MB Khalid menyahut cabaran itu?

Dan akhir sekali tolonglah ajar si Teresa Kok agar lebih tahu dengan kerja sendiri sebagai seorang Exco. Jangan bila ditanya dengan soalan yang berkaitan dengan kerja-kerja sebagai seorang Exco, nanti kata macam MB Khalid juga..." maaf, saya tak tau"! Hentikan lah merayau-rayau keluar negara menghabiskan duit rakyat dengan alasan untuk menarik pelabur, padahal habuk pun tak ada! Orang tua-tua dok kata... mengabihkan beras saje..!!!

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

Bingai @ Bangang berkata...

sekaranglah masa untuk merakyatkan ekonomi dengan sisa-sisa yang masih tinggal.
ehehehe