Isnin, November 15, 2010

Selangor Bangkit : UMNO Selangor desak Abdul Khalid letak jawatan!

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim perlu meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Yayasan Selangor berikutan kegagalannya untuk memantau pembaziran yang dilakukan oleh pengurusan badan berkenaan.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, Abdul Khalid tidak layak memimpin yayasan itu kerana beliau hanya menyerahkan kepada pihak pengurusan untuk melakukan apa sahaja tanpa perlu memaklumkan kepadanya.

‘‘Abdul Khalid telah memaklumkan kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bahawa beliau tidak diberitahu mengenai majlis sambutan ulang tahun ini dan kos yang terbabit.

‘‘Kami amat kesal dengan kenyataan seperti ini. Beginikah cara kita mentadbir sebuah yayasan kerajaan negeri apabila menyerahkan kepada pegawai hendak buat apa yang mereka suka,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Tahunan Ke-58 Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Bahagian Selangor di sini hari ini.

Pada Jumaat lalu, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Ramli Mahmud memaklumkan Sultan Sharafuddin telah membatalkan keberangkatan baginda ke majlis sambutan ulang tahun ke-40 yayasan itu di Asrama Tun Dr. Ismail, Kampung Pandan, Kuala Lumpur, Isnin ini kerana terkejut dan dukacita dengan kos penganjurannya yang melebihi RM300,000.

Menurut Ramli, Sultan Selangor menyifatkan kos yang amat tinggi itu sebagai pembaziran dan berpendapat wang itu lebih berfaedah jika digunakan untuk belanja pembelajaran dan kebajikan golongan kurang berkemampuan.

Dalam pada itu, Noh berkata, beliau turut kesal dengan kebiadapan Abdul Khalid yang merujuk Sultan Sharafuddin dengan ganti nama ‘beliau’ pada satu sidang akhbar semalam dan ia telah disiarkan menerusi Buletin Utama TV3, malam tadi.

‘‘Kita telah diajar di sekolah supaya menggunakan perkataan patik bagi merujuk kepada diri sendiri dan memanggil sultan dengan ganti nama baginda atau tuanku. Apa yang dilakukan oleh Abdul Khalid jelas sekali bertentangan dengan budaya Melayu.

‘‘Inilah akibatnya apabila Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor terlampau asyik berkawan dengan DAP sehingga lupa adat budaya kaum kita,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Noh tetap mempertahankan kenyataannya semalam bahawa kos sebenar penganjuran majlis sambutan ulang tahun itu adalah melebihi RM800,000.

‘‘Saya difahamkan Pengurus Besar Yayasan Selangor, Ilham Marzuki semalam telah membuat penafian dengan menyatakan bahawa kos penganjuran hanya RM285,000, jadi kita akan serahkan bukti kepada pihak yang akan melakukan audit terhadap pengurusan dan kewangan yayasan ini.

Sementara itu : Pengerusi Yayasan Selangor tidak tahu pembelian Dua Kenderaan

Agak pelik apabila Pengerusi Yayasan Selangor tidak mengetahui tentang pembelian dua buah kenderaan sekali gus bagi kegunaan Yayasan? Sebelum ini juga Khalid memberitahu yang beliau tidak diberitahu mengenai majlis sambutan ulang tahun Yayasan Selangor dan kos yang diperuntukkan!

Bagaimana seorang yang bertindak sebagai Pengerusi sebuah yayasan sendiri tidak tahu menahu apa yang berlaku didalam yayasan yang ditadbirkannya? Kalau semua tak tahu lebih baik letak jawatan sahaja! Untuk cerita skandal Yayasan Selangor sebelum ini sila klik disini .

Mungkin setelah berita pembelian kenderaan ini tersebar luas, maka barulah MB Selangor yang serba tidak tahu ini bertindak untuk menyiasat bagaimana Pengurus Besar Yayasan Selangor telah memperolehi dua kenderaan untuk kegunaannya. Seperti biasa MB Khalid Ibrahim berkata, beliau sendiri tidak mengetahui mengenai pembelian dua kenderaan jenis Toyota Camry dan Toyota Fortuner untuk kegunaan seorang lagi pegawai di yayasan itu.

Khalid berkata, ia adalah perkara biasa kereta baru dibeli bagi menggantikan kereta lama tetapi menjadi persoalan adalah apabila dua buah kenderaan dibeli sekaligus. "Saya difahamkan kenderaan tersebut untuk kegunaan rasmi dan kenderaan utiliti sukan (SUV) adalah untuk kegunaan dengan kedudukannya sebagai pengurus besar," katanya.

Khalid akhirnya mengakui bahawa dengan menggunakan khidmat pengurusan acara tidak membantu dalam hal yang berlaku sekarang. Katanya, kerajaan negeri sebelum ini menentang penggunaan khidmat pengurusan acara dalam menguruskan acara di negeri itu.

Mungkin ini adalah sebahagian dari penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa yang berlaku dibawah pentadbiran MB Khalid sekarang. Ikutilah pembongkaran demi pembongkaran seterusnya dan diantaranya adalah di sini . Sebelum keadaan menjadi parah, mungkin jalan yang terbaik adalah MB Khalid dan Pengurus Besar Yayasan Selangor diminta melepaskan jawatan masing-masing!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: