Khamis, Oktober 03, 2013

Benarkah pengundi Cina dan pengundi kawasan bandar beri undi kepada pembangkang kerana tidak puas hati terhadap isu rasuah dan keselamatan sosial?


Akhbar Nanyang Siangpau bertarikh 24 September 2013 pula memaparkan pandangan editorial akhbar tersebut melalui ruangan Pendapat Yuan Lun berkenaan parti politik khususnya MCA perlu utamakan kehendak rakyat.

Pemilihan perwakilan di Bahagian-Bahagian MCA dan hari penamaan calon telah pun membuka tirai. Angkatan baharu di bahagian kini mendapat perhatian serius kerana akan menentukan masa depan MCA dalam tiga tahun akan datang dan nasib 2,000 perwakilannya.

Nama-nama calon telah pun disenaraikan, pemilihan Pusat pada 22 Disember ini lebih jelas terungkai. Para pemimpin MCA yang mahu bertarung akan keluar dari sarang-sarang mereka dan dalam masa terdekat ini akan wujudkan barisan masing-masing, perkembangan kepada keadaan seperti ini sudah dijangkakan.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), pengundi-pengundi Cina yang meninggalkan MCA tidak beri harapan tinggi dan tidak mengharapkan kepada pemimpin MCA berkhidmat dengan kerajaan. Lebih ramai lagi yang beranggapan pemilihan Pusat kali ini hanya untuk MCA perkukuhkan dalaman dan juga satu pertarungan kuasa dalam MCA, ia tidak memberi kesan besar kepada orang Cina di Malaysia.

MCA duduk dalam kerajaan dan duduk bukan sebagai pembangkang, MCA dalam keadaan serba salah menyebabkan rakyat negara ini terutama sekali masyarakat Cina tidak berani memberi harapan yang tinggi kepada mereka. Jika parti ini tidak selesaikan tali yang kusut ini, pasti tidak mampu untuk bangkit kembali dalam keadaan masa depan yang samar-samar.


Semasa MCA membuat keputusan keluar daripada kerajaan, sama ada keputusan itu salah ataupun tidak, pemimpin-pemimpin MCA yang mengambil bahagian dalam pemilihan parti pastinya faham dan jelas pendirian itu. Beberapa pemimpin dalam pertubuhan penting Cina seperti HuaZong kebanyakannya tidak setuju keputusan MCA tidak masuk Kabinet.

Mereka kini sedang menunggu wujudnya pemimpin MCA yang baharu akan dilantik nanti dapat menarik balik keputusan tersebut supaya dapat kembali ke tampuk kuasa pemerintahan Kerajaan Pusat dan secara terus dapat mainkan peranan menjaga kepentingan masyarakat Cina.

Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai pada Ahad lalu mencadangkan MCA perlu ubah sistem pencalonan untuk pilihan raya, calon-calon yang berpotensi perlu diwujudkan dan diumumkan 2 tahun lebih awal daripada tarikh pilihan raya dan calon-calon tersebut sekurang-kurangnya perlu mendapat 30 peratus sokongan ahli dan 70 peratus sokongan daripada orang ramai.

Tiong Lai berkata, ini supaya tidak berlaku angkat kaki ataupun dicantas di saat-saat akhir ataupun calon-calon tidak diterima pengundi.

Cadangan Tiong Lai “utamakan kemahuan rakyat" itu memang benar dan tidak ada silapnya. Berlandaskan dasar yang sama, pastinya MCA dapat meninjau kemahuan rakyat sama ada MCA mampu kembali ke dalam Kabinet ataupun tidak, mahupun menjadi parti yang utama dalam menerajui kuasa dan dapat kekalkan kuasa di Pusat serta di Kabinet peringkat negeri.

Memang benar pada PRU-12 dan PRU-13 pengundi Cina berkata “tidak" kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) dan MCA, tetapi ia tidak bermakna mereka membantah MCA kekal dalam Kabinet ataupun rasa kesal. Ramai yang beranggapan apabila MCA tidak masuk Kabinet, ia seperti membawa maksud satu hukuman kepada masyarakat Cina.


Dua PRU yang lepas, pengundi Cina dan pengundi kawasan bandar beri undi kepada pembangkang kerana tidak puas hati terhadap isu rasuah dan keselamatan sosial. Hari ini, jika pihak polis perkukuhkan basmi kongsi gelap, dapat perangi kongsi gelap yang begitu kuat secara berterusan, sesuatu yang belum pernah berlaku sebelum ini, pasti akan dapat stabilkan keselamatan sosial dan akan beri kesan baik yang amat besar.

Seterusnya, jika kerajaan BN dengan ikhlas membasmi rasuah sehingga rakyat dapat merasainya dengan jelas, tidak hairan jika pengundi-pengundi kembali ke pangkuan BN. Waktu ini, walaupun MCA berada di luar gedung pintu kerajaan dan hilang hak tawar menawar, akhirnya yang rugi adalah MCA itu sendiri dan masyarakat Cina pun terkena tempiasnya.

Malaysia adalah negara berbilang kaum, bagi mengekalkan kestabilan dan keamanan sosial, kerajaan yang bertanggungjawab tidak mungkin akan lepas dan abaikan mana-mana kaum. MCA sebagai wakil mutlak orang Cina dan parti dalam masyarakat Cina, pastinya BN sendiri tidak mahu melihat MCA menuju ke jalan kehancuran, kecuali jika MCA sendiri lepaskan hak itu.

Bagi penulis persoalannya disini adalah, benarkah alasan pengundi Cina dan pengundi kawasan bandar beri undi kepada pembangkang kerana tidak puas hati terhadap isu rasuah dan keselamatan sosial ataupun sememangnya berlaku TSUNAMI CINA yang mereka sendiri tidak mahu mengaku untuk menjatuhkan pemerintahan Melayu setelah mendapat hasutan dari DAP? Logik kah alasan yang telah diberikan ini?



Jangan lupa sikap hipokrit sesetengah Cina yang memandang rendah pencapaian Melayu-Bumiputera padahal ramai dalam kalangan mereka mendapat lesen, kontrak perniagaan dan konsesi melalui naungan, kenalan, rasuah dan pelbagai kaedah tidak beretika.

Antara sikap buruk orang Cina, seperti yang disebut Bo Yang, seorang penulis terkenal dari Taiwan dalam bukunya bertajuk The Ugly Chinaman ialah kasar, bising, bongkak, tidak mengenang budi, memandang rendah pencapaian orang lain dan suka merasuah. Jadi siapakah sebenarnya yang suka merasuah orang lain? Kalau tidak ada orang yang 'memberi' maka tidak ada orang yang 'menerima'?

Orang Cina pada dasarnya tidak mempercayai kepemimpinan Melayu kerana bimbang akan menggunakan kuasa politik yang boleh mengancam dan menjejas kejayaan, pencapaian dan kewujudan mereka. Mereka sudah menguasai ekonomi dan matlamat sebenar mereka sekarang adalah untuk mendapat KUASA memerintah pula? Setelah GAGAL, maka pelbagai alasan diberikan termasuk menyalahkan kerajaan BN yang memerintah sekarang. Ibarat api didalam sekam, itulah hakikat sebenar perangai orang Cina!

Suara Politik
Belantan

4 ulasan:

NutCrakcer berkata...

Pada pandangan gue, DAP kumpulan yang gila hendak berkuasa bagi pihak Cina, Dong Zong pula sebagai batu api, Gerakan pula bergerak mengikut arus macam lalang, dan MCA pula lebih kepada kumpulan yang berpura-pura. Semuanya kerana mereka adalah cinabeng. Lagi ape yang mereka mahu?

Ari berkata...

menipu sudah menjadi darah daging mereka.duit menjadi tuhan mereka.diskriminasi terhadap bangsa lain mmg menjadi amalan mereka.bermuka-muka menjadi sifat mereka.blablabla lah lagi mereka.pendek kata bangsa yg akan memusnahkan bangsa lain jika mereka berkuasa.bangsat

Taminsari berkata...

Politik orang Cina di Malaysia selepas 50 tahun mula 'daring' dan 'adventurous'. Desakan dari DAP, MCA telah tidak ada bezanya melainkan platform berbeza. NGO orang Cina pula senada dengan parti politik Cina cuma mereka hanya bermain tarik tali sehingga tuan rumah merasa letih. Atau kita boleh umpamakan politik orang Cina seperti kapal selam di laut. Kadang-kadang ia mematikan enjin untuk mendengar deruan engin lawan dan kadang-kadang mereka mengangkat telescope dan menterpedo karam kapal lawan. Kecelaruan politik tuan rumah telah banyak menguntungkan masyarakat Cina dalam mencatur politik mereka.

Taminsari berkata...

Sebenarnya dalam konteks politik negara sekarang, orang Melayu perlu sedar akan mainan politik khususnya kaum Cina. Bidang Ekonomi dan pendidikan yang menjadi teras dalam sesebuah negara telahpun dikuasai oleh kaum Cina cuma kuasa politik masih lagi belum dikuasai. Perbalahan yang berlaku di antara pimpinan Melayu/Islam termasuk UMNO, PAS serta PKR (yang dipimpin oleh Melayu/Islam tapi bawa perjuangan Melayu/Islam?) hanya akan menguntungkan kaum Cina dan India.

Bukan bermaksud untuk bersifat perkauman tetapi sifat dan budaya Melayu yang menjadi tunjang pembinaan negara Malaysia semakin terhakis. Inilah yang sebenarnya yang mereka mahukan sebenarnya, dengan menghilangkan pengaruh Melayu dalam apa jua dasar dan kepentingan negara.