Rabu, Oktober 02, 2013

Adakah kaum lain tertindas jika bantu bumiputera...!!! Satu persoalan kepada Akhbar China Press?


Akhbar China Press bertarikh 24 September 2013 melalui ruangan Kedai Kopi Orang Ramai memaparkan tulisan Loh Hon Chew tentang bantuan kerajaan kepada bumiputera.

Kerajaan melancarkan polisi memperkasakan ekonomi bumiputera, pada masa sama berjanji tidak akan abaikan kaum lain serta tidak akan merampas hak kepentingan kaum lain. Ada sesetengah orang anggap membangunkan ekonomi kaum tertentu sahaja bukan satu langkah bijak dan ada pula terus menuding jari berlaku ketidakadilan dan tidak sama rata bagi kaum lain.

Ada seorang pemimpin tertinggi pertubuhan Cina berkata, beliau tidak membantah kerajaan beri tongkat kepada bumiputera tetapi kerajaan juga perlu beri layanan sama rata kepada peniaga-peniaga Cina. Bukankah kata-kata seperti ini seperti lebih memandai-mandai?

Secara ikhlas, kita agak lebih bodoh selama puluhan tahun memikirkannya masih lagi tidak dapat huraikan, membantu sesuatu kaum pada masa yang sama tidak meminggirkan kaum lain serta tidak merampas hak dan kepentingan kaum lain.


Di manakah logiknya erti kata dalam mampu membantu kaum tertentu, sebaliknya kaum lain tidak terima sebarang halangan dan sekatan?

Cuba kita lihat contoh persoalan seperti hujah tulang ikan yang tersekat di kerongkong ini. Projek-projek kerajaan bawah RM200,000 hanya diberi kepada kontraktor kelas F bumiputera, kontraktor bukan bumiputera yang setaraf tidak layak, mengapa? Polisi seperti ini telah meminggirkan kaum bukan bumiputera. Adakah ia telah merampas hak dan kepentingan kaum bukan bumiputera?

Contohnya polisi memperkasakan ekonomi bumiputera, dalam jangka masa lima tahun selepas ini Petronas akan memperuntukan kontrak kerja kerajaan sebanyak RM20 bilion kepada bumiputera setiap tahun, sama juga - bukan bumiputera tetap tidak layak mendapatkannya.

Adakah ini tidak diambil kira telah meminggirkan hak kaum bukan bumiputera? Adakah tidak ambil kira, ia telah merampas hak dan kepentingan kaum bukan bumiputera? Ke mana pula perginya wang RM20 bilion yang begitu besar setiap tahun?

Dengan itu, isu “memperkasakan ekonomi sesuatu kaum" dengan sengaja membantu kaum tertentu. Tidak meminggirkan dan tidak merampas hak dan kepentingan kaum lain, tidak sama dengan kata-kata “tidak membantah untuk membantu kaum bumiputera sebaliknya mahu kerajaan beri layanan sama rata kepada peniaga-peniaga Cina".


Dua perkara ini bagi saya paling bodoh dalam seumur hidup ini kerana masih tidak nampak lagi isu yang sebenar, diharap orang bijak pandai dapat tunjuk ajar dan menghuraikan pemikiran ini.

Ada sebuah rencana mengatakan polisi DEB yang dibentangkan pada zaman Tun Abdul Razak dahulu telah memahami dengan jelas polisi itu tidak adil kepada kaum lain, ia juga menghalang kepentingan ekonomi kaum lain dan merampas hak dan kepentingan kaum lain.

Sebab itu pada masa Tun Abdul Razak beri had masa selama 20 tahun sahaja tetapi beliau tidak menyatakan sasaran dan hala tuju tahap bantuan pencapaian bumiputera, tidak langsung menyatakan jika tidak mencapai sasaran, dasar tersebut akan dihentikan. Semuanya kelihatan seperti masih berterusan.

Apa yang penulis nampak adalah kaum Cina ini sebenarnya tamak haloba. Tidak pernah cukup dengan apa yang mereka dapat. Ibarat Belanda meminta tanah dan kaum Cina di Malaysia pula apa kurangnya. Dah diberikan betis, nak kan peha pula? Siapa yang sebenarnya menguasai ekonomi negara! Fikir dan renongkan lah!!!

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Megat Alam Gempita berkata...

70% penduduk Malaysia adalah Melayu-Islam dan bumiputera, 19% cina, 9% India dan 2% lain-lain kaum.

Kaum pendatang cinabeng bising nakkan pekerjaan di sektor awam ikut komposisi kaum tetapi mereka tak nak pula ikut komposisi kaum dalam penguasaan kek ekonomi. Ini menunjukkan mereka spesis kera sumbang yang hanya pentingkan diri sendiri.