Isnin, Disember 17, 2012

Isu Selangor : Jalan 225 rosak teruk, perlu tindakan MBPJ?


Jalan 225 di Petaling Jaya, Selangor mengalami kerosakan teruk sehingga boleh menjadi punca kemalangan, terutama dalam kalangan penunggang motosikal.

Keadaan jalan yang berlubang dan rosak teruk di Jalan 225 di sini terus menghantui pengguna dan penduduk berhampiran.

Penduduk mendakwa keadaan jalan itu disebabkan oleh kenderaan berat yang sering menggunakannya untuk ke tapak pembinaan projek berhampiran.

Lebih mengecewakan mereka ialah sikap berdiam diri dan ketiadaan sebarang tindakan diambil pihak berkuasa tempatan menyebabkan keadaan jalan di situ semakin teruk dan membimbangkan.

Timbalan Pengerusi Biro Pengaduan Awam MCA Selangor, Kelvin Chong berkata, sebelum ini kerja-kerja penurapan jalan telah dilaksanakan oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) pada Mac lalu.

Namun selepas enam bulan jalan di situ kembali rosak dan menimbulkan persoalan sama ada turapan dibuat mengikut spesifikasi.

"Aduan telah dikemukakan kepada MBPJ, namun sehingga kini tidak ada sebarang tindakan diambil.

"Jika alasan ketiadaan peruntukan, MBPJ perlu tahu pemaju juga harus dipertanggungjawabkan dalam masalah ini," katanya kepada wartawan selepas melawat lokasi itu baru-baru ini.

Tambah Kelvin, sejak akhir-akhir ini banyak kemalangan terutama melibatkan penunggang motosikal berlaku di situ.

Katanya, seorang peguam sukarela telah menawarkan diri untuk membantu penunggang yang kemalangan akibat jalan rosak itu untuk menuntut pampasan.

"Mereka yang terlibat dengan kemalangan akibat jalan tersebut boleh menghubungi pejabat MCA Selangor di talian 03-7876 3535," katanya.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: