Jumaat, Januari 17, 2014

Tindakan kerajaan negeri Selangor tidak masuk akal?

Pengasas penubuhan GiatMara Selayang, Profesor Datuk Dr. Badaruddin Nordin (kanan) berkata sesuatu kepada Sohaimi Shahadan (dua dari kiri) mengenai status GiatMara berkenaan di Selayang, dekat Kuala Lumpur, semalam.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Sohaimi Shahadan menyifatkan tindakan kerajaan negeri Selangor mengarahkan pusat latihan kemahiran GiatMara di Taman Selayang Baru ditutup sebagai tidak masuk akal.

Beliau berkata, arahan penutupan GiatMara tersebut merupakan satu penindasan terhadap orang Melayu, sekali gus menutup peluang rakyat negeri itu untuk mendapatkan hak pendidikan.

Katanya, tindakan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menyerahkan tapak GiatMara itu kepada sebuah syarikat penyelenggaraan kapal terbang hanya bermotifkan keuntungan perniagaan semata-mata.

“Difahamkan tujuan tanah seluas satu ekar (0.4 hektar) itu diambil bagi membuka sebuah pusat membaik pulih pesawat, namun alasan itu tidak masuk akal langsung kerana tanah di situ hanya berkeluasan setengah ekar (0.2 hektar).

“Tanah itu juga jelas tidak sesuai untuk aktiviti itu kerana berdekatan dengan kawasan perumahan dan tempat riadah. Persoalannya, sudah tidak ada tanah lain ke di negeri Selangor ini?," katanya di sini hari ini.

Beliau mengulas arahan kerajaan negeri Selangor berhubung penutupan GiatMara Taman Selayang Baru yang dibuat melalui satu surat Pejabat Tanah dan Daerah Gombak kepada pengurus pusat latihan di bawah Majlis Amanah Rakyat (Mara) bertarikh 2 Disember lalu.

Difahamkan, pengurusan GiatMara itu diminta berpindah tanpa sebarang ganti rugi dan pampasan dalam tempoh 12 bulan bermula 9 Disember lalu hingga 10 Disember depan atas alasan tanah seluas 11,396 kaki persegi yang diduduki pusat itu sejak 20 tahun lalu tidak mendapat kebenaran daripada kerajaan negeri.

Mengulas lanjut, Sohaimi berkata, tindakan penutupan institusi pendidikan di negeri pembangkang bukan pertama kali berlaku dan rakyat seharusnya membuka mata terhadap sikap kerajaan itu yang kononnya mengutamakan kebajikan rakyat namun bertindak sebaliknya.

Jelas beliau, agenda kerajaan pembangkang amat jelas untuk memenangi hati golongan bukan bumiputera dan kapitalis dengan menghalang usaha membantu melahirkan lebih ramai golongan Bumiputera yang berkemahiran.

“Dalam hal ini, saya sangat kesal kerana wakil rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Templer gagal membela nasib orang Melayu yang tertindas di situ dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim seharusnya bertanggungjawab dalam perkara ini," tegasnya. - UMO

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: