Ahad, Januari 12, 2014

Giliran Sin Chew Daily pula bidas Guan Eng?


Kini giliran akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily pula membidas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berhubung isu pembelian kereta jenama mewah jenis Mercedes-Benz S300L sebagai kenderaan rasmi.

Menerusi tulisan Tay Tian Yan seperti dipetik dalam akhbar versi online berbahasa Inggeris di http://www.mysinchew.com, tindakan itu dilihat bertentangan dengan langkah berjimat cermat yang 'dilaungkan' Guan Eng sebelum ini.

Tegas penulis, perkara itu termasuk 'ikrar' pemimpin berkenaan yang akan menggunakan penerbangan kelas ekonomi, selain kritikannya terhadap kerajaan negeri Terengganu mengenai pembelian beberapa kereta mewah.

"Sudah tentu beliau (Guan Eng) tidak pernah berhenti menghentam pihak lain dengan dakwaan membazir, boros, angkuh dan menipu dalam banyak ucapan umum.


"Kerja keras ahli politik tidak seharusnya dianugerahkan dengan S-Class (kereta mewah). Anugerah yang sepatutnya daripada rakyat adalah sokongan dan undi mereka dan ini perlu diperoleh melalui usaha pragmatik, bukannya kata-kata manis yang kosong," jelas penulis.

Dalam perkembangan sama, penulis menggesa Guan Eng supaya berhenti membuat perbandingan berhubung tindakannya itu dengan pihak lain.

"Kamu (Guan Eng) diundi kerana rakyat memikirkan kamu cukup berbeza daripada Barisan Nasional (BN) dan jangkaan rakyat terhadap kamu cukup tinggi," katanya sebagai peringatan.

Penulis kemudian menyelitkan 'cerita' langkah penjimatan oleh Datuk Bandar London, Boris Johnson yang sehingga kini masih menggunakan basikal untuk ke pejabatnya.

Begitu juga dengan langkah bekas Datuk Bandar London, Ken Livingstone menggunakan pengangkutan awam bagi mengurangkan kesesakan di bandar.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: