Khamis, Januari 23, 2014

Anwar kena kemuka bukti sebelum tuduh?


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim perlu mengemukakan bukti terhadap tuduhan Wisma Putra dalang di sebalik larangan memasuki Jepun.

Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainudin, berkata Anwar perlu berhenti membuat tuduhan jika gagal mengemukakan bukti menyokong dakwaannya.

Katanya, bukti kukuh perlu dikemukakan sebelum bertindak menuding jari dan menuduh pihak lain.

“Kerajaan sudah menjelaskan dengan terperinci punca dan alasan larangan itu, begitu juga penjelasan daripada kerajaan Jepun berhubung larangan itu,” katanya.

Hamzah berkata, pemergian Anwar ke Jepun sebelum ini diuruskan khas Kedutaan Jepun di Malaysia.

“Bagaimanapun, pada kali ini beliau pergi ke negara itu tanpa membuat permohonan terlebih dahulu, kerana itu beliau tidak dibenarkan masuk atas sebab yang dinyatakan sebelum ini,” katanya.

Anwar diminta mengambil penerbangan pertama pulang ke Malaysia sebaik mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita, Ahad lalu atau dihantar pulang.

Beliau dimaklumkan pihak berkuasa Jepun, larangan itu kerana Ahli Parlimen Permatang Pauh itu pernah disabitkan atas kesalahan jenayah pada 1999.


Tak mohon visa

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Kedua Kedutaan Jepun di Malaysia, Takaharu Suegami semalam dilaporkan berkata, Anwar dilarang memasuki Jepun kerana tidak membuat permohonan mendapatkan visa.

Beliau turut memaklumkan Ketua Pembangkang itu sebelum ini pernah melawat Jepun dua kali, masing-masing pada April dan Jun 2012.

“Untuk kedua-dua lawatan itu, Anwar ada membuat permohonan mendapatkan visa dan ia membolehkan Kedutaan Jepun mengeluarkan ‘kebenaran khas’ untuk beliau memasuki Jepun.

“Kerajaan Jepun berhak melarang sesiapa saja memasuki negara itu mengikut Akta Kawalan Imigresen dan Pengiktirafan Pelarian,” katanya.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Asal Bukan DAP (ABDAP) berkata...

Dia ingat di masuk tempat org macam samseng? setiap negara ada undang2nya sendiri...