Jumaat, Mei 16, 2014

MCA 'tak ada telur'...!!! Mengalah sebelum tewas?


Apa sudah jadi dengan MCA? Setelah tewas di Kajang sudah tiada keyakinan untuk bertanding lagi! Timbul persoalan mengapa MCA enggan bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gelugor! Adakah MCA tahu dengan serah senjata sebelum bertanding telah menghancurkan jiwa masyarakat Cina disana!

Dua minggu lalu, Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai menafikan khabar angin bahawa parti itu tidak akan bertanding dalam PRK Parlimen Bukit Gelugor, namun desas-desus mengenainya terbukti benar baru-baru ini.

Keputusan parti itu untuk tidak bertanding diumumkan Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Ong Ka Chuan selepas Mesyuarat Tergempar Majlis Presiden yang diadakan di Ipoh, Perak, pada 10 Mei 2014.

Penulis melihat keputusan muktamad itu berkaitan dengan prestasi MCA yang disifatkan Tiong Lai sebagai akan kalah besar berdasarkan pergolakan dalaman parti itu sendiri.

Umum tahu, Tiong Lai pernah menuduh Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek menggadai maruah parti kerana bekas Presiden MCA itu melepaskan kerusi Parlimen Batu Pahat kepada UMNO dalam Pilihan Raya Umum (PRU) tahun lalu.

Berlakon seperti risau, Timbalan Presiden MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong pula menyifatkan ia adalah keputusan pahit untuk ditelan namun kepentingan proses penyatuan parti mengatasi segala-galanya.

Ka Chuan pula menganggap ‘serah senjata’ itu sengaja dilakukan MCA bagi memberi tumpuan isu hukum hudud Pas yang mengundang dilema kepada Perlembagaan negara dan menjejas sokongan masyarakat Cina kepada parti itu.

Pada hemat penulis, walau apa pun alasannya, MCA perlu tampil sebagai sebuah parti berani dan mempunyai semangat juang yang tinggi dan tidak melepaskan peluang bertanding dalam PRK Parlimen Bukit Gelugor begitu sahaja.

Mengapa perlu gusar sedangkan Pas tidak akan mengusulkan enakmen peribadi undang-undang hukum hudud itu seperti dijadualkan pada Jun ini sepertimana diumumkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Bukankah sudah tiada alasan untuk mengubah pendirian kembali masuk gelanggang untuk bertarung dalam PRK Parlimen Bukiut Gelugor?

Penulis beranggapan MCA sebenarnya bukan berhadapan dengan hukum hudud Pas secara langsung sebaliknya lebih kepada mahu mempertahankan Malaysia sebagai negara sekular.

Selaku mewakili kepentingan masyarakat Cina, MCA perlu berani berdepan kemungkinan tewas agar kelak dapat memberi suntikan semangat untuk menentang enakmen hukum hudud.

Penulis yakin selepas PRK Parlimen Bukit Gelugor MCA akan dilihat parti bermaruah selain dapat mencari hala tuju yang lebih jelas berbanding dianggap parti yang hilang taring serta terus berundur dan akhirnya gulung tikar.

Sejajar perubahan wajah MCA dengan slogan ‘Lebih bersatu dan lebih kuat untuk semarakkan parti’, parti itu tentu tidak mahu dilihat lemah dan dayus ekoran langkah yang diambil baru-baru ini.

Sikap sombong parti itu bukan sahaja melemahkan semangat ahli parti bahkan ia menghancurkan hati masyarakat Cina. Jika dibiarkan berterusan, hari ini MCA seperti menggali kuburnya sendiri!

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Shahril Ramli berkata...

saya sokong MCA tak bertanding gelugor...biar Ramkarpal lawan calon2 bebas dan PCM...