Ahad, Mei 18, 2014

Gantung : Manikavasagam kecam Lembaga Disiplin PKR?


Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kapar, S Manikavasagam mengecam tindakan Lembaga Disiplin Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang menggantung keanggotaannya kerana membuat dakwaan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim terlibat dalam politik wang bagi pemilihan Cabang Kuala Selangor kepada media Ahad lalu.

Manikavasagam turut menyifatkan tindakan itu sebagai usaha untuk menyekatnya bertanding dalam pemilihan tersebut yang sekali gus akan memberi kemenangan percuma kepada Abdul Khalid.

Katanya, tindakan itu jelas tidak adil dan alasan yang diberikan oleh lembaga disiplin yang menyatakan dakwaannya itu telah disiarkan di berita TV1, TV3 dan akhbar Utusan Malaysia hanya membuktikan badan itu mengamalkan double standard.

“Saya berasa amat sedih dan kecewa kerana penggantungan ini sama seperti mahu memecat saya. Cara ini tidak betul, saya sepatutnya diberi keadilan dan hak pembelaan serta ruang untuk memberi penjelasan.


“Pada hari pengundian Ahad lalu, Abdul Khalid turut membuat kenyataan kepada media, tetapi kenapa beliau tidak diambil tindakan? Selain itu banyak juga ahli PKR sebelum ini yang membuat kenyataan kepada media tetapi tidak diambil tindakan," katanya kepada ketika dihubungi hari ini.

Pengerusi Lembaga Disiplin PKR, Datuk Dr. Tan Kee Kwong dalam satu kenyataan hari ini mengumumkan penggantungan keahlian Manikavasagam daripada PKR kerana melanggar Perkara B.7 Tataetika Pemilihan iaitu sebarang perselisihan berkaitan pemilihan parti dilarang dihebahkan kepada media dan orang ramai.

Setiausaha Politik kepada Khalid, Mustapha Mohd Talib turut digantung keahlian kerana didakwa membuat ugutan melalui perbualan telefon terhadap pembantu khas penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Melawati untuk menamatkan khidmat Manikavasagam sebagai penyelaras DUN itu.

Manikavasagam yang mencabar Abdul Khalid dalam pemilihan Ketua Cabang Kuala Selangor pada Ahad lalu sebelum ini menyifatkan pemilihan cabang Kuala Selangor tidak bersih kerana pengundi didakwanya menerima wang daripada Abdul Khalid.

Beliau turut mendakwa mempunyai bukti rakaman yang menunjukkan pihak Abdul Khalid memberi wang kepada ahli iaitu RM30 untuk mengundi jawatan pusat dan RM20 untuk mengundi cabang.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

usin berkata...

dah tau pkr tu parti paling busuk apahal pulak stay kt situ. tak kena sekarang, esok lusa akan terpalit jugak busuk lekat dibadan.