Sabtu, Julai 13, 2013

Zahid smash GOBINDog DAP di Parlimen!



Persidangan Dewan Rakyat pada hari ini kembali mencuri perhatian apabila berlaku sedikit kekecohan dan pertikaman lidah yang melibatkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan ahli parlimen Puchong, Gobind Singh Deo.

Isu bermula ketika Zahid selaku menteri yang bertanggungjawab menjawab semua persoalan yang dibangkitkan oleh ahli-ahli Dewan Rakyat ketika seisi perbahasan menjunjung kasih titah ucapan, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong minggu lalu.

Sengaja ingin mencetuskan pertikaian, anak lelaki Karpal itu bangun untuk memohon pencerahan sambil mempertikaikan perlantikan dan menuduh beliau tidak layak untuk menjawat jawatan Menteri Dalam Negeri. Ahli Parlimen yang mewakili DAP itu turut bertindak biadab dan sengaja melanggar peraturan mesyuarat Dewan Rakyat ketika meminta penjelasan.

“Adakah kamu ugut dia, adakah kamu ugut dia, adakah kamu ugut dia?” jerit Gobind berulang kali.

Walaupun diasak berulang kali, Zahid tetap tenang menjawab persoalan yang dibangkitkan itu. Malah beliau turut mempertikaikan dan menempelak tindakan Gobind itu, kerana mempunyai kepentingan peribadi.

“Kes itu bukan kes jenayah tetapi kes sivil. Untuk pengetahuan dewan yang mulia, (ahli parlimen) Puchong ini ada kepentingan peribadi kerana menjadi peguam bela…laporan polis tersebut dibuat pada 2006, saya bukan Menteri Dalam Negeri (ketika itu),” katanya.

Zahid kemudiaan membidas Gobind kerana menyalahgunakan dewan apabila membangkitkan kes itu, sebaliknya isu berkenaan diselesaikan menerusi prosedur undang-undang di mahkamah.

“Kita jumpa di mahkamah,” kata Ahmad Zahid.

Tidak berpuas hati tindakan Gobind itu yang dilihat sengaja ingin menimbulkan suasana tegang, ahli-ahli parlimen dari Barisan Nasional bangkit dan mempertikaikan kewajaran itu sehingga menyebabkan persidangan pada petang itu kecoh hampir 15 minit.

Antaranya Ahli Parlimen Kepala Batas, Dato Seri Reezal Merican yang membangkitkan Peraturan Mesyuarat bagi meminta Speaker Dewan Rakyat mengambil tindakan yang sewajarnya.

Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, 35 (6) menetapkan “Seseorang ahli tidak boleh bercakap berkenaan dengan apa-apa perkara yang ada dalamnya faedah kewangan yang tepat bagi dirinya jika tidak diterangkannya sebanyak mana faedah bagi dirinya dalam perkara itu.”

Gobind membangkitkan isu mengenai tindakan saman yang difailkan oleh Amir Bazli Abdullah terhadap Zahid yang dikatakan telah menumbuk muka anak guamannya kerana dikatakan telah melarikan anak perempuan Ahli Parlimen Bagan Datoh itu.

Gobind menyalahgunakan kepentingan Parlimen untuk kepentingan firma guamannya yang menyaman Zahid dalam satu pertikaian sivil.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: