Selasa, Julai 02, 2013

Soalan bodoh dari Ketua Pembangkang...!!! Abdul Wahid sanggah Anwar?


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Abdul Wahid Omar yang buat pertama kali muncul di Dewan Rakyat hari ini menyanggah secara berfakta soalan yang dikemukakan oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) berhubung isu pengangguran di Malaysia.

Menjawab soalan tambahan Anwar, beliau menegaskan jawapannya kepada ahli-ahli Parlimen terutama kedudukan kadar tiga peratus pengangguran di negara ini bukan sahaja diketahuinya malah jawapan itu juga berasaskan kepada pengalamannya di sektor swasta.

Sehubungan itu bekas Ketua Eksekutif Maybank itu berkata, kadar tiga peratus pengangguran di Malaysia merupakan satu kedudukan yang sepatutnya dihormati dan pencapaian itu lebih baik berbanding negara-negara maju seperti Amerika Syarikat (sembilan peratus) dan United Kingdom (lapan peratus).

''Sebagai contoh pada minggu lalu Naib Presiden Kanan Bank Dunia, Kaushik Basu telah datang ke Malaysia dan beliau mengiktiraf kedudukan ekonomi negara yang begitu baik," katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat, hari ini.


Anwar ketika bangkit mengemukakan soalan tambahan telah mempertikaikan kadar pengangguran tiga peratus yang berjaya dicapai oleh Malaysia ketika ini dengan menyatakan angka itu hanya berdasarkan kepada mereka yang berdaftar sahaja.

Menjawab satu lagi soalan tambahan Anwar, Abdul Wahid berkata, berdasarkan kajian susulan kerajaan terhadap siswazah-siswazah yang telah menamatkan pengajian, didapati sebahagian besar mereka berjaya mendapat pekerjaan paling lama dalam tempoh dua tahun.

''Berdasarkan kajian 60 peratus daripada jumlah siswazah yang menamatkan pengajian berjaya mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan, 15 peratus lagi melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dan baki 25 peratus agak lambat sedikit mendapat kerja yang sesuai," ujarnya semasa menjawab soalan tambahan Anwar yang menyatakan pada masa ini terdapat 80,000 siswazah menganggur.

Menjawab soalan asal Azmin Ali (PKR-Gombak) Abdul Wahid berkata, Malaysia berjaya mengekalkan kadar pengangguran di bawah empat peratus sejak 20 tahun lalu dan kedudukan itu mengikut takrifan dunia merupakan kadar guna tenaga penuh.


Beliau berkata, pencapaian itu berkait rapat dengan kadar pertumbuhan ekonomi negara yang cukup baik dari setahun ke setahun.

''Pada tahun 2011 kadar pertumbuhan ekonomi negara ialah 5.1 peratus dan hasilnya sebanyak 385,000 peluang pekerjaan berjaya ditawarkan kepada rakyat.

''Pada tahun lalu kadar pertumbuhan ekonomi lebih tinggi iaitu 5.6 peratus dan melalui angka itu sebanyak 438,800 peluang pekerjaan terhasil," katanya.

Azmin sebelum mengemukakan soalan tambahan secara peribadi mengucapkan tahniah kepada Abdul Wahid apabila berjaya mengupas isu pengangguran serta statistik-statistik yang berkaitan dengan baik.

Terdahulu, Abdul Wahid sebelum menjawab soalan asal Azmin telah menghulurkan salam persahabatan kepada semua ahli Parlimen.


Itulah nak dikatakan bodoh Ketua Pembangkang ini nanti marah pulak. Tetapi hakikatnya memanglah bodoh pun. Sudahlah bodoh, sombong pulak tu! Dah dok buat DEMO jalanan tiap-tiap minggu dengan mengheret orang ramai termasuklah para lepasan graduan, manalah rakyat yang menganggur nak cari kerja?

Para pelabur pun takut nak datang melabur bila melihatkan keadaan yang tidak tenteram saban minggu dengan 'Demo Jalanan' semata-mata nak mengikut 'kepala gila' Ketua pembangkang yang tidak dapat menerima keputusan PRU ke-13! Kemudian nak salahkan kerajaan pulak apabila peratusan kadar pengangguran meningkat. Kalau keadaan dalam negara dah huru-hara akibat dari rakyat yang turun ke jalanan untuk merusuh dan keadaan tidak dapat dikawal, siapa yang harus dipersalahkan? Mahukah Anwar bertanggungjawap?

Dan satu soalan mudah buat Ketua Pembangkang! Pernahkah Anwar terfikir untuk membantu kerajaan menarik pelabur supaya datang melabur ke Malaysia? Bukankah Anwar kata beliau ada ramai kawan diluar negara? Janganlah jadi nila setitik, rosak susu sebelanga. Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna. Fikir dan renongkan lah..!!!

Suara Politik
Belantan

2 ulasan:

Megat Alam Gempita berkata...

Anwar cuma tahu rangsang nafsu untuk meliwat dan menutuh orang jer.

Gamaknya yang datang berdemo berok out tu ramai pengganggur kot?

Kesian ingatkan lagi tua lagi pandai, rupanya lagi bodo si Nuar ni.

Fikir Tajam berkata...

Artikel ini telah saya hujahkan di KNKB (kkamdias.blogspot.com) pada June 28, 2013 at 6:09 PM. Sekadar untuk berkongsi fikir/renung.

Anwar hanya BUDAK SASTERA LULUS GENERAL DEGREE sahaja!

Lupakan siPELIWAT ini.

Bukan sahaja demokrasi diliwatnya malahan keyakinan diri anak lelakinya pun diliwat sama. Bukankah Ikhwan terus bawa diri ke US tak berani balik Malaysia?

Anwar memang SAH PELIWAT! Hanya yg otak DILIWAT Anwar sahaja yg masih puja mamat ni.

Lihat di bawah ini (Mathematical Reasoning/Penaakulan Mantiq Tingkatan 5 aje):

Premis 1: If p then q
Premis 2: Not q
Conclusion: Not p

Kes I: p = Anwar TIDAK MELIWAT, q = Anwar BERSUMPAH

Kes II: p = Anwar TIDAK MELIWAT, q = Anwar menjalani ujian DNA

Kes III: p = Anwar bukan PELAKON DALAM VIDEO, q = Anwar MENYAMAN DATUK ESKAY

Nota:

1. Kes II sangat mudah difahami. Ibarat memulakan perlawanan bolasepak atau badminton di mana wang syiling dilambung. Keputusan lambungan syiling ialah Head (Kepala) atau Tail (Ekor). Maknanya kebarangkalian P(Head) = 1/2 = 0.5. Begitu juga P(Tail) = 1/2 = 0.5. Maknanya setiap kesudahan (outcome) mempunyai kemungkinan/kebarangkalian berlaku sebanyak 50%.

2. Begitu juga jika Jabatan Narkotik membuat ujian urine/kencing ke atas sesiapa yg disyaki terlibat dadah. Keputusannya adalah sama ada positif ataupun negatif. Kebarangkalian seseorang itu didapati positif atau negatif masing-masing ialah 1/2 = 0.5 @ 50%.

3. Justeru tidakkah Anwar punya peluang 50% yakni kebarangkalian untuk membuktikan dirinya bukan PELIWAT Saiful adalah 1/2 = 0.5. Beliau MENYALAK yg dia tidak bersalah meliwat Saiful TETAPI ironinya peluang untuk membuktikan dirinya betul TIDAK digunakan! Sampai sekarang Anwar tidak berani menjalani ujian DNA. Keputusan ujian DNA itu adalah sama ada SEPADAN atau TIDAK SEPADAN. Jika benar dakwaan Anwar bahawa beliau tidak melakukannya sudah pasti keputusan DNA kelak tidak sepadan dengan sampel yg ditemui di dubur Saiful!

4. Untuk fahamkan Kes I, II dan III sila teliti betul-betul:

TIDAK TIDAK = YA

BUKAN BUKAN = YA

5. Ironinya ramai Profesor Matematik Melayu/Islam termasuklah Prof Shaharir Mohamad Zain yg terbilang dengan istilah molek-molek seperti PeMelayuan Matematik, PemPribumian Matematik, PengIslaman Matematik tetapi akhirnya telah melakukan PengKebumian Matematik dalam isu LIWAT Anwar ini. Sejak 1998 lagi. 15 tahun berdiam diri! Mangalahkan Pak Lah Si Flip-Flop itu.