Ahad, Mac 31, 2013

Pemimpin Pemuda Pas biadab?



Seorang pemimpin Dewan Pemuda Pas Pusat bertindak biadab dengan membuat kenyataan mengaitkan video seks, Nabi Muhammad SAW dan UMNO menerusi laman Twitternya kelmarin.

Dalam kenyataan pada pukul 11.58 pagi itu, pemimpin tersebut, Penolong Setiausaha 1 Dewan Pemuda Pas Pusat, Khairul Fahmi Mat Som menerusi akaun Twitter @fahmipkg menyebut: "Kalau Nabi Muhammad SAW masih hidup sekarang ni, mungkin video seks Baginda pun UMNO akan keluarkan... jahanam UMNO."

Kenyataan itu jelas bertentangan dengan Islam, termasuk pegangan Pas yang selama ini bermati-matian menentang mana-mana pihak yang menyentuh mengenai Rasulullah SAW.

Kenyataan Khairul Fahmi itu mendapat tentangan pelbagai pihak yang memberi maklum balas terhadap perkara tersebut. Selain marah dengan tindakannya itu, mereka menuntut Khairul Fahmi menarik balik kenyataan tersebut yang disifatkan melampau kerana sanggup berpolitik sehingga mengaitkan nama baginda.

Segelintir mereka juga menasihatkan pemimpin Pas itu menggunakan bahasa sopan selaras ajaran Nabi Muhammad SAW. Namun, beliau seolah-olah tidak melayan gesaan itu sebaliknya membalas kenyataan tersebut dengan menggelar UMNO sebagai bangsat serta menghina agama.

Sementara itu, Khairul Fahmi ketika dihubungi pemberita untuk mendapatkan pengesahan berhubung kenyataannya hanya memberi reaksi berikut: "Tiada apa yang pelik tentang Twitter itu. Saya malas nak komen."

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Kerja Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya berkata, kenyataan dan perumpamaan berkenaan jelas merupakan penghinaan ke atas Rasulullah SAW dan tuduhan kepada UMNO.

"Muhasabahlah. Ingat, siapakah yang mendahului isu-isu porno? Bukankah seorang pemimpin Pas pernah menggelar seorang bekas pemimpin UMNO yang kini memimpin pembangkang dengan istilah 'al-juburi'?" katanya.

Dalam masa sama, beliau menasihatkan pemimpin Pas berkenaan menjaga tutur kata ketika mengeluarkan sebarang kenyataan.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: