Isnin, April 05, 2010

Mustahil Tok Guru Nik Aziz Tidak Tahu PAS Kelantan Didik Anak PASTI Dengan Wang HABUAN @ Rasuah!

Agak menarik apabila Menteri Besar Kelantan, Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menafikan kerajaan negeri mengenakan syarat bagi setiap syarikat yang ingin mendapatkan konsesi balak mesti 'menderma' kepada kerajaan negeri pimpinan Pas.
Beliau menegaskan, bukan menjadi dasar kerajaan negeri Kelantan meminta mana-mana syarikat berbuat demikian termasuk menderma atau memberi bantuan kepada kerajaan negeri itu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan sebuah blog Kickdefella yang menyebut kononnya setiap pihak yang memohon kawasan balak dan segala derma yang dijanjikan akan dimaklumkan di dalam mesyuarat exco. Ini termasuk modus operandi bagi permohonan tanah hutan untuk tujuan perladangan. Beliau mengatakan, penulis blog terbabit cuba menimbulkan isu itu sambil melahirkan rasa dukacitanya terhadap sikap penulis blog yang menulis sesuka hati dan bukan menyebarkan ilmu pengetahuan.

Sebelum ini, Nik Aziz yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perhutanan Negeri menyifatkan 'penulis blog' sebagai 'kedai kopi' bergerak yang membincangkan perkara-perkara sama ada untuk kebaikan dan keburukan sesuatu pihak. Tetapi mustahil apabila seorang Pengerusi Jawatankuasa Perhutanan Negeri tidak tahu akan pergerakan anak buahnya dalam menjalankan urusan dengan mereka yang mendapat konsesi balak?

Patutlah selama ini PAS mendakwa mereka bersih dari RASUAH! Rupa-rupanya bagi mereka WANG HABUAN @ RASUAH adalah DERMA ? MasyaAllah...
.
Keadaan menjadi bertambah 'panas' apabila Syed Azidi Syed Aziz @ Kickdefella membalas semula kenyataan bekas majikannya, Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan ianya menjadi semakin hangat apabila beliau menuduh Menteri Besar Kelantan itu berbohong berhubung isu 'derma' atau sumbangan syarikat balak yang mendapat konsesi daripada kerajaan negeri.

Bekas pegawai Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PBMK) itu sebelum ini mendedahkan di blognya modus operandi beberapa syarikat yang memohon konsesi balak memberi sumbangan kepada PAS termasuk kepada Pusat Asuhan Tadika Islam (Pasti). malah, blognya turut menyiarkan surat beberapa syarikat yang bersertuju memberi sumbangan kepada PAS termasuk surat persetujuan menerima wang berkenaan. ( surat disertakan disini ).

Menurut Syed Azidi, selepas lama menanti jawapan Nik Aziz mengenai pendedahan itu, Mursyidul Am PAS itu bersuara juga. “Malangnya Nik Aziz memilih untuk tidak berlaku jujur. Mustahil Nik Aziz tidak mengetahui semua ini. “ Saya tahu Nik Aziz menghabiskan masanya dengan membaca kitab atau Al Quran sewaktu mesyuarat berlangsung dan kerap juga tertidur apabila topik yang dibincangkan tidak difikirkan penting baginya tetapi untuk beliau mendakwa bahawa beliau tidak tahu, ini adalah satu kenyataan yang paling tidak jujur dari YAB Menteri Besar Kelantan, katanya.

Beliau buat kali kedua mencabar Nik Abdul Aziz mengarahkan Kerajaan Negeri mengeluarkan senarai kesemua syarikat yang telah menerima tanah balak dan tanah hutan simpan untuk tujuan perladangan dan pertanian di Negeri Kelantan sejak 1990 hingga sekarang. Ini bagi membuktikan pemimpin PAS itu tidak ada menyembunyikan sesuatu yang berkaitan dengan dakwaan beliau bahawa PAS Negeri Kelantan dibawah pentadbirannya beramal dengan RASUAH bentuk ‘ DERMA ’ dan ' KRONISMA' !
.
Berikut ialah posting terbaru di laman blog Kickdefella:

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, mendakwa derma atau sumbangan oleh syarikat pembalakan yang menerima konsesi di negeri ini kepada Pas, adalah sesuatu yang di luar pengetahuannya. Berikutan itu, katanya, beliau tidak suka untuk mengulas dakwaan yang dibangkitkan oleh penulis blog tertentu berhubung sumbangan atau derma terbabit.

Namun pada masa yang sama, beliau membidas penulis blog yang disifatnya membuat pelbagai dakwaan dalam ruang maya masing-masing sebagai perbuatan untuk menyebarkan fahaman atau pendirian sendiri tanpa usaha menambah pengetahuan di kalangan pembaca mereka.

“Penulis blog ini kadang-kadang menulis sesuka hati, bukannya untuk memberi ilmu pengetahuan kepada pembaca. Saya sangat dukacita (dengan penulis blog) menggunakan pensil (penulisan) blog menyebarkan fahaman sendiri, tidak menambah ilmu. “Saya tak suka sebut benda-benda begitu (dakwaan mengenai komisyen atau sumbangan kepada Pas) tetapi benda ini tidak ada dalam pengetahuan saya,” katanya.

Beliau memberitahu pemberita demikian selepas melakukan pelepasan konvoi kira-kira 1,300 motosikal berkuasa tinggi sempena acara Kelantan Bike Week di Stadium Sultan Mohamed Ke-IV di sini, hari ini. Nik Aziz diminta mengulas dakwaan yang dilontarkan penulis blog Kickdefella yang mendakwa syarikat pembalakan yang mendapat konsesi di negeri ini menyalurkan sumbangan atau derma kepada pertubuhan bukan kerajaan yang ada kaitan dengan Pas, kerana bantuan mendapatkan kawasan terbabit.

Akhirnya setelah sekian lama menanti, Nik Aziz bersuara juga. Malangnya Nik Aziz memilih untuk tidak berlaku jujur. Mustahil Nik Aziz tidak mengetahui semua ini. Saya tahu Nik Aziz menghabiskan masanya dengan membaca kitab atau Al Quran sewaktu mesyuarat berlangsung dan kerap juga tertidur apabila topik yang dibincangkan tidak difikirkan penting baginya tetapi untuk beliau mendakwa bahawa beliau tidak tahu, ini adalah satu kenyataan yang paling tidak jujur dari YAB Menteri Besar Kelantan.

Dengan ini saya buat kali kedua mencabar Nik Abdul Aziz mengarahkan Kerajaan Negeri mengeluarkan senarai kesemua syarikat yang telah menerima tanah balak dan tanah hutan simpan untuk tujuan perladangan dan pertanian di Negeri Kelantan sejak 1990 hingga sekarang, bagi membuktikan beliau tidak ada menyembunyikan sesuatu yang berkaitan dengan dakwaan saya bahawa PAS Negeri Kelantan dibawah pentadbirannya beramal dengan rasuah dalam bentuk ‘derma’ dan kronisme.
Wallahuallam.
.
Suara Politik
Taminsari

2 ulasan:

Tai berkata...

Ha, ini, tak tahukah, dia buat-buat tak tau?

rahimi berkata...

La MB kaki tido rupanya mcm Gus Dur