Sabtu, Mei 07, 2016

Serpihan helikopter bawa 6 penumpang termasuk timbalan menteri ditemukan!


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan pasukan mencari dan menyelamat (SAR) helikopter membawa enam penumpang termasuk Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Noriah Kasnon yang dilaporkan hilang petang semalam, telah dijumpai serpihannya di kawasan berhampiran Sungai Batang Lupar di Sebuyau pagi ini.




Menurut Perdana Menteri, antara serpihan pesawat jenis AS350 yang sudah ditemukan pada pukul 9.50 pagi ini ialah alat pemutar (rotation device), kerusi, sebahagian serpihan badan pesawat dan pintu.

Katanya, usaha sedang dilakukan bagi mengesan rangka utama pesawat tetapi usaha itu berdepan dengan kesukaran ekoran kawasan Sungai Batang Lupar yang luas.



“Kita masih belum dapat memastikan nasib keenam-enam penumpang kerana usaha mengesan mereka sedang dijalankan dengan menggerakkan seramai mungkin anggota penyelamat ke lokasi kejadian,” katanya dalam sidang akhbar di pejabat Jabatan Penerbangan Awam (DCA) di sini hari ini.

Najib turut mengesahkan penumpang pesawat yang hilang itu ialah Noriah bersama suaminya, Asmuni Abdullah.

Penumpang lain termasuk, Ahli Parlimen Kuala Kangsar yang juga Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad; Ketua Setiausaha Kementerian, Datuk Dr. Sundaran Annamalai; pengawal peribadi, Ahmad Sobri Harun dan juruterbang warga Filipina, Kapten Rudolf Rex Ragas.


Sementara itu, Jenazah pertama nahas helikopter dipercayai Noriah dijumpai!

Pasukan mencari dan menyelamat helikopter yang dilaporkan hilang di Sebuyau di sini, petang semalam, berjaya menemukan mayat seorang daripada enam mangsa yang dilaporkan terlibat dalam nahas tersebut.

Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Sarawak, Farhan Sufyan Borhan berkata, mayat seorang wanita itu dijumpai di tebing sungai oleh pasukannya pada pukul 12 tengah hari ini.



“Pihak bomba menemukan mangsa pertama iaitu seorang wanita tidak jauh dari lokasi serpihan pesawat dijumpai.

“Mayat mangsa telah dihantar ke Klinik Kesihatan Sebuyau di sini, untuk tindakan lanjut,” katanya di sini hari ini.

Farhan Sufyan walau bagaimanapun tidak mengesahkan bahawa mayat ditemukan itu adalah Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Noriah Kasnon.

Namun, dipercayai mangsa adalah Noriah, memandangkan hanya beliau penumpang wanita menaiki helikopter berkenaan semasa kejadian.-UMO

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Unknown berkata...

Mungkin kapten juruterbang pakai sijil palsu.

Gelora Pagi said...
Sekarang aku pulak nak hentam government aku. Puak ahli parlimen Melayu tidor.
Penduduk Melayu Singapura berjumlah hanya 400,000, belum pun satu juta. Tapi Parti Affluent People sudah mewarganegarakan dari Negara asing hampir 6 juta sekarang. Yang paling aku bimbang ialah kemasukan orang dari Negara Filipina, berjumalh sekarang 170,000 orang pinoy. Mereka ni sudah mencuri pekerjaan yang orang Melayu, ramai yang susah nak cari pekerjaan, Cuma siapa yang ada kelulusan tinggi saja seperti peguam tapi tak ramai pun, dua tiga saja.
Seorang peguam Melayu dinaikkan jadi anggota parlimen PAP, nama Amrin Buang. Lagi satu Melayu akan tidor tak berani nak mendebatkan kemasukan warga Filipina.
Kebimbangan ku tentang masa’alah bangsa ku di Singapura:
1. Warganegara Melayu Singapura akan terus merosot kerana orang Pinoy akan bertambah sama angka pada masa 10 tahun akan datang.
2. Kegunaan Bahasa Melayu akan hilang kerana Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan semakin luput, tidak dihiraukan lagi oleh semua orang-orang PAP.
3. Budaya Pinoy yang kotor menambahkan kejijikan bagi orang Melayu. Semua daging dimakan oleh orang Pinoy. Daging babi, babi hutan, itik, biawak, anjing, kucing, tikus semua mereka sebat, apa lagi tentang melacurkan bini, adik dan anak perempuan sendiri. Cina memang suka saja orang pinoy ni.

Lihat dan tunggu sajalah kemunduran anggota parlimen Melayu yang tidak sedar akan kepentingan kehidupan masyarakan Melayu, sehingga angka penduduk Melayu turun ke angka 1,000 orang, sudah terlambat mahu jadi issue masyarakan Melayu yang semakin pudar.
Mesti kah aku akan di hukum dimahkamah kerana menyebarka perkara ini? kerana undang-undang mereka Sedition Act.



7 May 2016 at 08:52


Please prove you're not a robot