Jumaat, Mei 13, 2016

Pengajaran daripada Apai Besar Sarawak!


Menang di 72 daripada 82 kerusi. Rampas balik lima daripada 12 kerusi milik DAP dan kuasai lapan daripada 16 kerusi majoriti Cina.

Inilah ringkasan terbaik untuk menggambarkan kejayaan Apai Besar Sarawak, Tan Sri Adenan Satem dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-11 (PRN-11) baru-baru ini.

Kini, calon-calon langsung BN dalam proses untuk menyertai parti komponen sebagaimana yang disyaratkan Adenan. Parti serpihan iaitu Teras dan UPP juga bakal dibubarkan dan bergabung dengan komponen lain.

Adenan sekali lagi membuktikan beliau memiliki sentuhan perdamai­an. Sebelum ini pun, bekas Ketua Menteri, Tun Abdul Taib Mahmud kerap memberikan tugas mendamaikan pertikaian dalam kalangan komponen BN Sarawak kepada Adenan.

Adenan telah membuktikan beliau seorang pemimpin fantastik dan tidak keterlaluan jika dikatakan faktor Adenan adalah antara punca kemenangan besar BN Sarawak.

Pelbagai analisis dibuat mengenai kemenangan BN Sarawak. Malangnya, banyak yang dilihat dari sudut pandangan Semenanjung sehingga menjadi kurang tepat.

Politik Sarawak mesti dilihat dari sudut pandangan Sarawak kerana padangnya berbeza. Isu-isu dan keutamaannya juga berbeza, apa yang relevan di Semenanjung mungkin tidak sesuai di Sarawak dan begitulah juga sebaliknya.

Jadi, usahlah mengkritik pe­ngundi Sarawak atas pilihan mereka. Sedarkah para pengkritik sekalian apa yang mampu ditawarkan pembangkang di Sarawak? Tiada apa! Mereka sendiri tidak bergerak sebagai satu pasukan dan tidak meletakkan sasaran untuk mengambil alih pentadbiran kerajan negeri.

Maka memilih pasukan Adenan adalah yang terbaik berbanding pasukan caca-merba pembangkang yang bertanding sesama sendiri di hampir 30 kerusi DUN.

Lagipun, semua parti pembangkang utama adalah berasal dari Semenanjung. Itu titik kelemahan pembangkang kerana rakyat Sarawak lebih percayakan parti tempatan yang disifatkan sebagai memahami mereka.

Mengenai kemenangan besar di Sarawak, secara jujurnya penulis berpendapat PRN bukanlah indikator terbaik untuk mengukur kekuat­an BN di Semenanjung. Di Semenanjung, realiti politiknya sedang mengasak BN dan Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar lebih tepat untuk dijadikan kayu ukur. Semoga petunjuk positif di Sarawak turut melanda dua kawasan berkenaan.

Adenan telah membuktikan tiada yang mustahil jika ada kesungguhan dan kemampuan. BN Sarawak telah menunjukkan kekuatan DAP di kawasan bandar hanyalah mitos dan boleh dilumpuhkan.

Pencapaian ini bukanlah seperti bersiar-siar di Tebingan Kuching sebaliknya ibarat mendaki Gunung Santubong. Dalam usia 72 tahun, Adenan telah menekan diri sendiri ke tahap paling tinggi, beliau penat, difahamkan menjelang hari peng­undian beliau hampir pitam di pejabatnya.

Pada malam kemenangan, selepas mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri di Astana Negeri, beliau menghadiri sidang akhbar bersama Perdana Menteri. Datuk Seri Najib Tun Razak; Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan pemimpin kanan lain di Bangunan DUN Lama, Petra Jaya.

Riak muka Adenan lesu, bahasa badan dan tona suaranya menunjukkan beliau kepenatan. Bagaimanapun, banyak yang perlu dipelajari pemimpin BN di Semenanjung daripada gerak kerja Adenan.

Tidak sukar untuk meneka formula kejayaan Adenan. Bukanlah juga rahsia sulit kerana beliau ha­nya menterjemahkan kehendak Najib supaya pemimpin BN mendahulukan rakyat dan menyelami denyut nadi rakyat.

Hasilnya luar biasa, dalam tempoh dua tahun mengemudi Sarawak, Adenan memperkenalkan 53 sentuhan yang memukau rakyat.Menariknya, Adenan tidak suka menabur janji dalam membuat dasar prorakyat sebaliknya mengumumkannya apabila pelan penambahbaikan hampir siap atau sudah bersedia untuk dilaksanakan.

Adenan telah menunjukkan bagaimana untuk meraih sokongan rakyat melalui dasar-dasar yang menyentuh hati nurani mereka. Langkahnya wajar diteladani para pemimpin lain baik di peringkat negeri mahupun Pusat.

Beliau juga terkenal kerana berani mempertahankan hak Sarawak dan secara terbuka mengupas tentang kedudukan Sarawak sebagai rakan yang sama taraf dengan Semenanjung dalam pembentukan Malaysia.

Isu Sarawak vs Semenanjung boleh dikategorikan sebagai ‘isu panas’ di Sarawak (tetapi sejuk di Semenanjung) namun Adenan tidak terbuai dengan emosi. Pendiriannya bersandarkan fakta dan hak yang termaktub. Beliau menuntut hak namun menolak idea keluar daripada Malaysia sebagaimana yang diperjuangkan gerakan Sarawak 4 Sarawakians.

Melalui dasar beliau jugalah, ramai dalam kalangan masyarakat Cina yang biasanya kritikal kepada BN boleh menerima Adenan malah mereka bangga dengan Ketua Menteri itu (namun pada masa yang sama tetap kritikal kepada kerajaan Pusat).

Dalam memberi kredit yang sewajarnya, kita tidak boleh lupa sumbangan Perdana Menteri dan Ahmad Zahid yang saban hari membantu kempen BN di seluruh pelosok Sarawak.

Najib juga pandai mengambil hati rakyat dalam ucapannya apabila sentiasa menuturkan frasa dalam bahasa Iban asas selain membahasakan dirinya sebagai Apai Besar Menua Malaysia, Najib anak Razak.

Pelbagai peruntukan juga diluluskan untuk kesejahteraan rakyat. Ya, memang benar BN Sarawak selepas ini mempunyai kuasa tawar menawar yang lebih besar dalam membuat desakan kepada kerajaan Pusat sebagaimana yang dibim­bangi Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Apa salahnya le­bih perhatian diberi kepada Sarawak? Lagipun sudah sampai masanya untuk Sarawak dijadikan rakan yang sama taraf dalam erti kata sebenarnya berpaksikan semangat pembentuk­an Malaysia.

Apa yang lebih penting, BN Sarawak telah sekian lama membuktikan kesetiaan mereka walaupun kurang diberi perhatian dalam era pentadbiran sebelum ini.

Merik pengaga ati nuju pengundi ba menua Sarawak laban kita udah milih pilihan ti manah.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

prediksitotokuda berkata...

ANDA PENGEN CEPAT KAYA MELALUI JALAN PESUGIHAN TUYUL DAN ANDA JUGA BISA MENANG MELALUI ANGKA-ANGKA TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.
>>>>>KISAH NYATA DARI SAYA IBU ERNAWATI DI SABAH<<<<<
Aslamu alaikum wr wb..
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis
dan berbagi kepada teman2 melalui room ini,
sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga
dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki,
namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang,
hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yang saya punya,
akhirnya saya menanggung hutang ke pelanggan-pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 600 juta ,
saya sudah stress dan hampir bunuh diri anak saya 3 orang masih sekolah di SMP / SMA dan juga anak sememtarah kuliah,tapi SUAMI saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anaka-naknya ditengah tagihan hutang yang menumpuk,
demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue,
ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman
dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya.
dulu katanya dia juga seperti saya setelah bergabung dengan AKI DARMO hidupnya kembali sukses,
awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir
dan melihat langsung hasilnya, `
saya akhirnya bergabung dan menghubungi AKI DARMO di No 0823-1014-2255
Semua petunjuk AKI DARMO saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim,
Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya,
akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya,
semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha,
kini saya kembali sukses terimaksih AKI DARMO saya tidak akan melupakan jasa AKI.
JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH,
SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI DARMO DI 0823-1014-2255

((((((((((((DANA GHAIB)))))))))))))))))
Pesugihan Instant 5 MILYAR
Mulai bulan ini (January 2016) Kami dari padepokan mengadakan program pesugihan Instant tanpa tumbal,
serta tanpa resiko. Program ini kami khususkan bagi para pasien yang membutuhan modal usaha yang cukup besar,
Hutang yang menumpuk (diatas 1 Milyar), Adapun ketentuan mengikuti program ini adalah sebagai berikut :
Mempunyai Hutang diatas 1 Milyar
Ingin membuka usaha dengan Modal diatas 1 Milyar
dll
Syarat :
Usia Minimal 21 Tahun
Berani Ritual (apabila tidak berani, maka bisa diwakilkan kami dan tim)
Belum pernah melakukan perjanjian pesugihan ditempat lain
Suci lahir dan batin (wanita tidak boleh mengikuti program ini pada saat datang bulan)
Harus memiliki Kamar Kosong di rumah anda

Proses :
Proses ritual selama 2 hari 2 malam di dalam gua
Harus siap mental lahir dan batin
Sanggup Puasa 2 hari 2 malam ( ngebleng)
Pada malam hari tidak boleh tidur
Biaya ritual Sebesar 10 Juta dengan rincian sebagai berikut :
Pengganti tumbal Kambing kendit : 5jt
Ayam cemani : 2jt
Minyak Songolangit : 2jt
bunga, candu, kemenyan, nasi tumpeng, kain kafan dll Sebesar : 1jt
Prosedur Daftar Ritual ini :
Kirim Foto anda
Kirim Data sesuai KTP
Format : Nama, Alamat, Umur, Nama ibu Kandung, Weton (Hari Lahir), PESUGIHAN 5 MILYAR
Kirim ke nomor ini AKI DARMO: 0823-1014-2255
SMS Anda akan Kami balas secepatnya ATAU KTIK -- http://fleepster09.blogspot.co.id
Maaf Program ini TERBATAS hanya untuk beberapa Orang saja..?