Sabtu, Mei 21, 2016

Pas menang ‘nasib’, wajar beralah – PAN?


Pas tidak seharusnya mendakwa kemenangan mereka di beberapa kerusi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu adalah kerana calon parti itu, sebaliknya manifesto pakatan pembangkang yang membawa kejayaan itu.

Dakwaan oleh Pengarah Komunikasi PAN, Khalid Samad itu seolah-olah mahu menyatakan yang kemenangan Pas selama ini adalah disebabkan sokongan daripada parti-parti lain dalam pakatan ber­kenaan, bukannya atas kekuatan mereka sendiri.

Sehubungan itu, jelas beliau, Pas sepatutnya beralah dan memberi laluan kepada calon daripada parti lain yang dirasakan sesuai untuk bertanding termasuk dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar.

“Dalam PRU-13, sokongan pe­ngundi kepada kita (pakatan pembangkang) adalah kerana manifesto, maka tiada mana-mana par­ti boleh mendakwa kemena­ngan mereka atas kapasiti sendiri.

“Perkara ini perlu difahami oleh semua supaya Selangor terus kekal diperintah oleh pakatan pembangkang,” katanya yang juga Ahli Parlimen Shah Alam ketika dihubungi di sini hari ini.

Ketiga-tiga mereka ialah Datuk Iskandar Abdul Samad, Datuk Dr. Ahmad Yunus Hairi dan Zaidy Abdul Talib.

Laporan yang memetik sumber dalaman Pas itu mendakwa, kata dua tersebut dibuat Mohamed Azmin selepas mesyuarat Exco semalam.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: