Isnin, Oktober 19, 2015

Rumah di Selangor taraf 'mampu tengok'?

lsmail (tengah) ketika menjawab soalan media pada Himpunan Selamatkan Selangor, hari ini.

Taraf rumah-rumah yang dibina di negeri Selangor didakwa 'mampu tengok' bukan mampu milik kata Umno Ampang.

Ketuanya, Datuk Ismail Kijo berkata, pasangan muda yang mendirikan rumah tangga menghadapi masalah untuk mencari rumah pada harga yang mampu milik.

"Janji pilihan raya yang dibuat PR pada 2008, mereka kata tujuan utama kalau menang, mereka akan buat rumah murah seberapa banyak yang boleh dengan tujuan memberi kepuasan dan peluang kepada pasangan baru kahwin.

"Tapi sehingga hari ini, di kawasan Ampang, tiada satu pun rumah murah. Setahun kira-kira 480 pasangan baharu, di mana mereka nak tinggal?" katanya ketika berucap pada Himpunan Selamatkan Selangor, di sini, hari ini.

Beliau juga mendakwa, rumah murah yang sepatutnya dibina di kawasan Ampang juga akhirnya tidak kelihatan sebaliknya rumah yang berharga RM300,000 didirikan.

"Yang lebih malang, kerajaan Selangor telah meluluskan rumah-rumah yang mampu tengok sahaja. Harga termurah RM700,000 seunit. Siapa yang mampu beli?


"Kemudian di kawasan Ampang ini, di Kosas, berhampiran dengan tanah perkuburan, tanah itu memang milik kerajaan negeri yang diberi kepada syarikat swasta yang dulunya nak dibina rumah murah tapi hari ini, kita lihat iklan yang dikeluarkan, rumah di situ hampir RM300,000 seunit. Siapa nak beli?" katanya.

Oleh itu, beliau menggesa agar pasangan muda yang baharu mendirikan rumah tangga dan memerlukan rumah untuk bangkit menuntuk kepada kerajaan negeri agar disediakan rumah yang murah.

Perhimpunan Selamatkan Selangor yang dijadualkan di sekitar pusat membeli belah Spectrum, Ampang ditukar lokasii ke bangunan Umno Ampang susulan tidak mendapat kebenaran Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ).

Himpunan bagi menyatakan bantahan kepada pentadbiran Menteri Besar Selangor, Azmin Ali itu dihadiri beberapa pemimpin Umno termasuk Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos dan Exco Pemuda Umno, Armand Azha Abu Hanifah.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Taminsari berkata...

Berjudi atau tikam nombor itu HARAM di dalam Islam. Senang didunia tapi di akhirat nanti..wallahuallam..Fikir dan renongkan lah..!!!