Sabtu, Oktober 17, 2015

DAPig Perak gesa MCA negeri putus hubungan dengan Umno?

Kah Woh (tengah, duduk) bersama sebahagian pimpinan DAP Perak.

DAPig Perak menggesa MCA Negeri memutuskan kerjasama politik dengan Umno berikutan kenyataan berbaur perkauman yang diluahkan Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.

Setiausahanya, Wong Kah Woh berkata, tindakan itu perlu dilakukan kerana tiada sebarang hukuman dikenakan terhadap Tajuddin meskipun aduan rasmi telah dihantar MCA Negeri kepada BN Perak pada 12 Oktober lalu.

"MCA Negeri perlu memutuskan hubungan dengan Umno yang dilihat gagal dan enggan mengambil tindakan terhadap Tajuddin sehingga ke hari ini.

"MCA Negeri juga seharusnya mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melucutkan jawatan Tajuddin selaku Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Wisma DAP Perak, disini, hari ini.


Hadir sama Penolong Setiausaha DAP Perak,Yong Choo Kiong, Bendahari DAP Perak, Teh Hock Ke dan Ketua Pemuda Sosialis DAP Perak, Howard Lee Chuan How.

Menurutnya, kenyataan berbaur perkauman itu perlu dipandang serius oleh Umno kerana ia bukan pertama kali diluahkan oleh Ahli Parlimen Pasir Salak itu.

"Pada tahun 2006, kalau tak silap saya, beliau pernah mengugut untuk mencederakan Pengerusi DAP Perak, Ngar Kor Ming," katanya.

Beliau berkata, DAP Perak juga akan mengadakan ceramah di Parlimen Pasir Salak pada penghujung Oktober depan bagi mendesak hukuman tatatertib dikenakan terhadap Tajuddin.

"Ia bertujuan mendesak dan memberi tekanan kepada BN dan Perdana Menteri untuk mengambil tindakan terhadap beliau," katanya.



Sebelum ini, Tajuddin dilaporkan mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman selepas Duta Besar China ke Malaysia, Huang Huikang melakukan lawatan di Jalan Petaling pada 25 September lalu.

Perkara itu bagaimanapun dinafikan Tajuddin selain menganggap ucapannya telah disalah tafsir oleh sebahagian media.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: