Khamis, Oktober 15, 2015

1MDB gesa Tony Pua 'cakap dan buat'?


1Malaysia Development Berhad (1MDB) hari ini menggesa Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua 'cakap dan buat' dan menyediakn bukti jelas kepada pihak berkuasa undang-undang untuk tindakan selanjutnya.

"1MDB secara konsisten menyatakan jika terdapat sebarang bukti salah laku, maka tindakan perlu dilakukan melalui undang-undang," kata 1MDB dalam kenyataan, di sini.

"Bagaimanapun, jika Pua tidak dapat menyediakan bukti maka beliau perlu berhenti membuat dakwaan liar dan tidak berasas yang secara jelasnya bermotifkan politik," kata kenyataan itu.


Syarikat milik kerajaan itu berkata Pejabat Peguam Negara sudah mengemukakan fakta berkaitan siasatan 1MDB melalui kenyataan yang jelas dikeluarkan pada 13 Oktober 2015 dalam www.agc.gov.my.

"Dalam ringkasan Pejabat Peguam Negara telah mengkaji semua dokumen berkaitan dalam kertas siasatan Bank Negara Malaysia (BNM) mematuhi undang-undang tadbir berkaitan perkara terbabit dan mengesahkan 'tidak ada kesalahan telah dilakukan' oleh 1MDB," katanya.

1MDB juga berkata syarikat akan terus bekerja rapat dengan Jabatan Audit Negara bagi menyediakan maklumat yang dikehendaki untuk laporan akhir yang akan dikemukakan pada hujung tahun ini kepada PAC (Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam Negara) yang dianggotai Pua.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: