Selasa, Oktober 20, 2015

HARAPAN BAJET RAKYAT?


Bagaimana Bajet 2016 boleh membantu mengurangkan beban kos sara hidup yang tinggi? Satu kajian menunjukkan 79 peratus mencadangkan pengurangan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) diikuti 68 peratus tumpuan kepada kawalan harga lebih ketat dan 51 peratus mahu lebih banyak subsidi.

Turut mendapat perhatian ialah 41 peratus mencadangkan penurunan kadar tol; 31 peratus meningkatkan gaji minimum; 23 peratus perbanyakkan bantuan untuk golongan kurang berkemampuan dan 6 peratus lebih banyak pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Apakah langkah yang bakal diumumkan oleh Najib dalam pembentangan bajet Jumaat ini? Setakat ini cadangan untuk menurunkan kadar tol tidak menjadi kenyataan selepas 12 lebuh raya di Lembah Klang mengenakan kadar baharu mulai Khamis lalu. Beberapa lebuh raya di Pulau Pinang dan Johor turut mengambil tindakan yang sama. Jika kadar baharu itu ditarik balik, kerajaan perlu membayar pampasan kepada syarikat konsesi yang terlibat.

Pampasan itu juga datang daripada wang rakyat yang tidak semuanya pengguna lebuh raya bertol. Wang pampasan itu sepatutnya diagihkan kepada keperluan lain termasuklah BR1M.

Berkaitan subsidi, rasionalisasi subsidi telah dilaksanakan dengan pengurangan subsidi bahan api dan gula. Kita harus bersedia untuk menerima pengurangan subsidi ini kecuali dalam hal berkaitan pendidikan dan kesihatan. Program subsidi menjadi tidak efektif dalam membantu mereka yang benar-benar memerlukannya atau yang kurang bernasib baik.

Subsidi akhirnya turut dinikmati golongan kaya, warga asing dan perniagaan besar. Di samping membantu golongan kurang berkemampuan, bajet kali ini diharap dapat memberi perhatian terhadap usaha mengurangkang kos sara hidup rakyat.

Kawalan harga barang dan perkhidmatan perlu dilakukan dengan lebih baik. Kecekapan perkhidmatan pengangkutan awam juga perlu dipertingkatkan jika mahu membantu rakyat mengurangkan kos harian mereka. Diharapkan Bajet 2016 melegakan rakyat di setiap peringkat.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: