Khamis, Disember 27, 2012

Jalan berlubang di sana sini, bila mahu selesai?



Isunya, isu lama dan masih sama yang sering dilalui oleh kebanyakan pengguna jalan raya - jenuh mengelak jalan berlubang.

Lebih-lebih lagi dalam musim hujan ini, pengguna-pengguna jalan raya pasti merungut dan bosan meredah jalan-jalan berlubang di sana sini tidak kira di jalan utama, jalan negeri, jalan persekutuan atau jalan-jalan di kawasan perumahan.

Akhbar ini pun sudah kerap kali menyiarkan berita dan laporan khas tentang jalan-jalan yang berlubang di seluruh negeri, dan tidak terkecuali bandar metropolitan Kuala Lumpur dan sekitar Lembah Klang, yang memang panjang senarai jalan-jalannya yang rosak.

Jalan berlubang, berlopak dan tidak sekata bagaikan sudah menjadi satu pemandangan yang biasa di bandar raya ini. Kita juga sudah biasa melihat kerja-kerja mengorek dan menurap jalan yang sering dilakukan di sana-sini sehingga membuatkan kesesakan jalan raya walaupun dilakukan pada malam hari dan kita juga sudah biasa melihat jalan yang sama yang sudah ditampal itu rosak semula tidak sampai beberapa bulan.

Pun begitu dalam melalui semua keluh kisah itu, Kuala Lumpur dikhabarkan sedang mengejar status antara 20 bandar raya terbaik di dunia pada tahun 2020. Maka timbul satu persoalan yang amat besar setelah melihat keadaan jalan raya yang asyik dikorek dan ditampal ini, bolehkah sasaran itu dicapai? Inilah menjadi cabarannya.

Sekiranya mahu memenuhi impian yang tinggi-tinggi dan menjadi yang terbaik, perkara asas seperti penyelengaraan dan kualiti jalan raya sewajarnya diberi fokus utama dan didahulukan. Sedangkan, ciri-ciri terbaik itu menuntut kepada memenuhi soal keselesaan dan keselamatan orang ramai. Barulah warga kota berpuas hati dan tidak mempertikaikan mengapa bandar raya ini dikatakan yang terbaik.

Sakit mata yang memandang jalan raya yang berlubang seperti yang dikatakan oleh seorang teman saya - ''sampai keluasannya boleh buat mini kolam memancing'' , sakit lagi pemilik kenderaan yang menanggung.

Bukan sahaja terpaksa mengeluarkan perbelanjaan lebih kerana menanggung kos memperbaiki kenderaan yang rosak kerana terbabas atau terlanggar lubang dan lopak, tetapi berisiko menjadi mangsa kemalangan yang mengancam nyawa. Lebih-lebih lagi kepada penunggang motosikal.

Kajian oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) turut mendapati faktor kemalangan jalan raya bukan hanya tertumpu kepada faktor manusia, tetapi juga faktor keadaan jalan raya.

Maka, selain menumpukan kepada kempen mengenai keselamatan jalan raya dan menekankan kepada aspek-aspek kecuaian manusia disamping melaksanakan penguatkuasaan, aspek penyelenggaraan jalan raya janganlah terlepas pandang.

Bila jalan raya yang sudah diturap, rosak semula, timbul tanda tanya, macam mana kerja-kerja penurapan ini dilakukan, sekejap sahaja okey. Apakah kerja-kerja menurap dilakukan sekadar menutup bahagian permukaan sahaja. Soal kualiti penurapan ini siapa yang jaga? Kalau tiada kualiti kenapa pilih kontraktor terbabit?

Aspek kualiti turapan ini sepatutnya tidak boleh dikompromi atau dipandang mudah kerana ia membabitkan reputasi sistem jalan raya di negara ini dan yang lebih penting keselesaan dan keselamatan orang ramai yang menggunakan kemudahan tersebut.

Mungkin ada wajarnya, kontraktor serta pihak berkuasa tempatan (PBT) yang tidak tahu dan tidak mahir membuat serta menyelenggara jalan raya dengan baik dikenakan saman ratusan juta ringgit seperti yang dilaksanakan di beberapa negara maju seperti Amerika Syarikat, Britain, dan Jepun.

Dalam pada itu, penguatkuasaan juga perlu lebih tegas. Lori-lori bermuatan berat sepatutnya dilarang melalui jalan-jalan yang tidak dapat menampung keupayaan berat melebihi 80 metrik tan misalnya. Jika dibenarkan juga, sampai bila-bila pun kerja korek dan tampal ini kerap kali dibuat.

Sekiranya keadaan jalan raya di negara ini berterusan begini, mungkin kenderaan yang paling sesuai dan selamat digunakan adalah kenderaan pacuan empat roda, yang cukup lasak tetapi tidak semua orang mampu memilikinya.

PBT di lokasi-lokasi yang terbabit sepatutnya peka terhadap aduan orang ramai atau menjalankan pemantauan yang lebih kerap terhadap jalan-jalan di kawasan pentadbiran mereka.

Tidak perlulah menunggu pihak media melaporkan dan menyiarkan gambar kerosakan- kerosakan jalan raya tersebut baru mahu bertindak atau bertindak selepas jalan terbabit mengundang insiden tragik kepada pengguna, yang membabitkan kehilangan nyawa, ini lagi haru.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: