Ahad, Februari 08, 2015

Umat Islam haram makan ulat mulong?


KUCHING - Pada hari Selasa, 4 Januari 2015, Jabatan Mufti Negeri Sarawak (JMNS) secara rasminya telah mengumumkan bahawa memakan ulat sagu (mulong) dan mengambil bahagian dalam acara ritual ‘miring’ dan kaul adalah diharamkan dan dilarang dalam agama Islam.

Mufti Negeri Datuk Kipli Yassin berkata '' untuk umat islam, ia adalah haram untuk menjalankan upacara ‘miring’ atau mengikut ritual semasa Pesta Kaul kerana ia bertentangan dengan ajaran Islam dan hukuman syarak''. Masyarakat Islam di Sarawak boleh menghadiri upacara tersebut tetapi tidak harus melibatkan diri dalam upacara pemujaan.

Untuk ulat mulong pula, keputusan sudah lama dibuat yang melarang umat Islam daripada memakannya kerana ulat dianggap sebagai suatu yang jijik dalam Islam.

Beliau juga tegaskan bahawa ''kita tidak akan menghalang masyarakat bukan Islam untuk memakannya dan kami juga tidak mengganggu dan akan menghormati budaya mereka. Tetapi, kita sebagai orang islam mempunyai hukum agama yang tertentu dan ini yang perlu diberi perhatian''.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: