Rabu, Februari 04, 2015

Tuduhan Ketua Menteri Pulau Pinang guris hati rakyat Kelantan?


KOTA BHARU  – Seluruh rakyat negeri ini tidak dapat menerima tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang mengeluarkan kenyataan berbaur penghinaan apabila mengambarkan Kelantan seperti tiada kerajaan ketika banjir besar baru-baru ini.

Ketua Dewan Ulama Pas negeri, Datuk Hassan Mohamood berkata, tuduhan seperti itu tidak sepatutnya keluar daripada mulut seorang yang bergelar Ketua Menteri malah beliau juga merupakan rakan dalam gabungan pakatan pembangkang.

Beliau berkata, sepatutnya Setiausaha Agung DAP itu datang berjumpa sendiri dengan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berbincang sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan sehingga boleh menguris hati pemimpin serta rakyat di negeri ini.

“Tuduhan itu (Kerajaan Pas Kelantan tidak buat kerja) jelas sekali tidak betul. Kita telah bertungkus lumus bekerjasama dengan Kerajaan Pusat bagi menyelesaikan masalah banjir di negeri ini. Tidak manis kata-kata Guan Eng ini, sebagai rakyat, Dewan Ulama Pas, tidak boleh terima.


“Guan Eng juga sepatutnya datang jumpa Menteri Besar, tanya apa bantuan yang perlu diberikan, bukan melalui pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Sebagai contoh Kerajaan Selangor, Menteri Besarnya datang sendiri memberi bantuan melalui kerajaan negeri,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tuduhan Guan Eng seperti mana dipetik dalam laporan akhbar Sin Chew Daily yang menggambarkan Kelantan seperti tiada kerajaan termasuk menuduh kerajaan negeri tidak membuat kerja sewaktu bencana banjir.

Semalam Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob turut mengecam kenyataan Guan Eng sambil menegaskan tuduhan yang dilemparkan itu cukup berat dan tidak betul memandang kerajaan negeri telah memikul tanggungjawab sewajarnya ketika berdepan bencana terburuk dalam sejarah itu.

Malam tadi, DAP bersama dengan pemimpin Pas melancarkan Gabungan Impian Kelantan (GIK) untuk membantu mangsa banjir di negeri ini bagaimanapun tindakan itu tidak pernah dibincangkan secara formal dengan kerajaan negeri.


Pengarah Pilihan Raya Pas Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan dan Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah menyifatkan tindakan menubuhkan pertubuhan itu seolah-olah mempunyai agenda tersembunyi.

Sementara itu, Mohd. Amar Abdullah berkata, beliau bersependapat dengan Menteri Besar bahawa tuduhan yang dilemparkan Guan Eng itu cukup berat sukar untuk diterima kepimpinan negeri ini.

Katanya, Guan Eng sepatutnya datang jumpa Menteri Besar dan mendapatkan maklumat sebenar ketika kerajaan negeri ini menjalankan kerja-kerja semasa berdepan musibah banjir baru-baru ini.

“Dia (Guan Eng) mari sini tak jumpa Menteri Besar dan tidak jumpa pimpinan kerajaan negeri. Bila datang rumah orang, tidak jumpa tuan rumah, tidak tahulah apa kita buat,” katanya.

Ibarat langau menghurung taik! Persoalanya adalah dimanakah Lim Guan Eng keparat haramjadah ini berada ketika banjir besar melanda negara baru-baru ini?

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: